Som lovet ville jeg lige skrive et par ord om det seneste opus i Planet Of The Apes-serien…

Jeg må erkende at jeg synes at det var en dårlig film. Den var, ligesom jeg skrev med bla. “Real Steel”, alt for familievenlig og sød – der er dog nogle af aberne der går amok mod filmens slutning, men jeg var ikke særlig overbevidst.

Filmens CGI var nogle steder ganske pæn, men også andre steder helt rædderlig, og jeg kan ikke forstå at når de nu bruger Motion Capture til at portrættere lederaben Cesar (spillet i vanlig stil af Andy Serkis) – at de så forfejler til at få aben til at agere 100 % logisk, især de mange spring og hop virkede decideret tåbelig på mig til tider. Men det er vel sådan at det skal være…

Tim Burtons nytænkning af den originale “Planet Of The Apes” er milevidt bedre, også især fordi at filmens make-up var meget imponerende, men i “Rise Of The Planet Of The Apes” er der ingen make-up, kun CGI-aber, og det fungerer bare ikke rigtig for mig. Ganske vist ville slutningen med Golden Gate Bridge nok være ganske svært at filme hvis det ikke var for at aberne var lavet på en computer, men alligevel.. jeg synes at filmen var klodset og lidt smådum til tider, men sådan er der jo så meget..

Jeg så iøvrigt også Clint Eastwood fjolle rundt i koldkrigs-actionfilmen “Firefox”. Jeg havde aldrig set den før fra start til slut, kun zappet forbi den et par gange på tv, og jeg må sige at man er ikke rigtig gået glip af noget. Clinten har selv produceret og instrueret, men selvom filmen oser af koldkrigs-paranoia, så synes jeg også at den var virkelig ujævn, og jeg kan ikke forstå at der skal snakkes engelsk med russisk accent i film – især synes jeg at det var mærkværdigt, at da Eastwood skal spille rollen som russisk statsborger, så snakker han bare engelsk uden accent… meget besynderligt…

Hvor uheldig er man så?? to dårlige film? det er sgu da næsten ikke til at klare, med mindre altså at jeg ikke lige midt imellem genså Kevin Smith fortræffelig og meget morsomme religionskomedie “Dogma”. Jeg må sige at Kevin Smith kan virkelig skrue et skægt manuskript sammen, og sammen med hans bedste film, debuten “Clerks” og homoseksualitet-komediedramaet “Chasing Amy”, så har han fat i indie-publikummet. Dog er hans seneste film, især “Cop Out” virkelig meget dårlig, og skræmmende umorsom… især ham den sorte politibetjent kan virkelig få nakkehårene til at rejse sig – der er forhåbentlig ingen der tror på at han kan være uddannet politimand. “Red State” var en anelse bedre, men desværre led den under at have et ikke særligt godt manus, og så var den et kæmpe skridt væk fra den komediedrama-genre som Smith mesterer så godt..men nu om dags virker det også til at Kevin Smith får mere ud at stå på scenen og fortælle om sit liv, sådan lidt stand-up-komik-stil… men fred være med det – han er jo god til at fortælle historier, hvor sandfærdige de er , ved jeg ikke, men man føler sig da underholdt…

 

