Jeg var i de lykkelige omstændigheder, at jeg fik besøg af min gode veninde, og derfor besluttede vi os for at se en film. Valget faldt på Paul Verhoevens “usynlige-mand”-thriller “Hollow Man” fra år 2000.

Sidst jeg så denne film, var da jeg ejede den på VHS for år tilbage, så jeg var spændt på et gensyn, og jeg må sige at jeg ikke blev skuffet – som sådan da? – selvfølgelig kunne jeg huske næsten hele handlingen og filmens CGI er da, stadigvæk den dag i dag, rimelig flot – det er bare en mærkelig facon at man bliver usynlig i… først forsvinder alt huden, og så alle senerne og musklerne og dernæst organerne, for til sidst at ende med skelettet – men det er selvfølgelig lavet for effektens skyld, så det ser lidt cool ud, når man nu bliver udsat for sådan et væmmelig eksperiment med at blive gjort usynlig.

Filmens trekløver på rollelisten, Elisabeth Shue, Josh Brolin og ikke mindst Kevin Bacon gør det rigtig godt. Især Kevin Bacon, der bliver mere og mere sindsyg som filmen udspiller sig, er et fortræffelig valg…jeg har altid syntes vældig godt om den dygtige skuespiller, og her viser han at han kan finde ud af lidt af hvert.

“Hollow Man” er vistnok indspillet med Motion Capture – jeg er ikke sikker, og hvis jeg ikke var sådan en uinteresseret dovenlas, så kunne jeg have set ekstramaterialet på dvden, der sikkert havde afsløret noget i den retning… anyway – det gad jeg sgu ikke lige, men kan mindes noget om at have set Kevin Bacon i en dragt, der kunne tyde på Motion Capture – man må også sige at det er den eneste rigtige måde at lave sådan en film i hvor dage – naturligvis blev det gjort anderledes i 1933 med “Den Usynlige Mand”, der havde den fantastiske karakterskuespiller Claude Rains i hovedrollen, men fred nu være med det… men 1933-filmen skal dog stadigvæk anbefales på det varmeste…!

Jeg var lidt ked af at se at det meste af filmen foregik på et videnskabscenter, hvor det kunne have været mere sjovere at se den usynlige mand ude iblandt andre mennesker – vi får lidt en lille snert af det, idet filmens hovedperson, Sebastian, overfalder hans nabo, der er ganske ypperlig (iøvrigt spillet af Rhonda Mitra, der skulle have hovedrollen i dommedagsfilmen “Doomsday” og den 3. “Underworld”-film)…men det er langt fra nok – jeg ville gerne have set mere…men det skulle jeg så også få at se i 2’eren.

Den første “Hollow Man”-film ender dog i et mindre blodbad, da næsten alle videnskabsfolkene bliver slagtet – det er kun lige Josh Brolin og Elisabeth Shue der overlever… go figure! – filmen var dog nomineret til en enkelt Oscar for bedste visuelle effekter, men den vandt dog ikke – og bedømt ud fra scoren på Imdb på 5.6 – så var det nok meget godt…

Min veninde var iøvrigt heller ikke så glad for filmen, idet hun faldt i søvn da der var gået knap og nap en halv times penge… men for fanden da – kvindemennesket kunne jo nok ikke sætte pris på en omgang Verhoevens snask til den guldmedalje (i disse OL-tider)…det kunne jeg nu godt!

– Anyway, jeg besluttede mig her senere i aften for at se 2’eren, idet jeg alligevel havde købt dem samlet i en boks…filmen hedder meget rettelig “Hollow Man 2”, og var en betydelig billigere sag med knap så mange kendte skuespillere, faktisk er det kun hovednavnet Christian Slater og Peter Facinelli jeg havde set i film før…men okay, here goes!

Filmen er fra 2006, og direkte-til-video… hmm javel dog, den gode Christian Slater vælger sine projekter om omhu…Men eftersom at filmens historien var enormt gavmild og sparsommelig, så kastes man direkte ind i filmens handling med en usynlig mand, der går amok fra filmens start. Eftersom historien udfolder sig, så får man at vide at efter det første Usynlige mand-projekt er der gået 5 år, og alle data er blevet holdt i live af skruppelløse militærfolk, der vil lave det perfekte våben (ligesom man har hørt det før?) – nå men, Christian Slaters karakter er altså den usynlige mand, der desværre også er ramt af ustabilitet, ligesom med Kevin Bacons rolle i 1’eren… deres celler nedbrydes langsomt, og efterfølgende dør man – så Christian Slater jagter et præparat, der kan udligne den cellenedbrydelse – og man bliver faktisk kastet lige ind i historien…

Modsat den første “Hollow Man”-film, så er der her masser af action af den usynlige mand i aktion ude i byen Seattle, hvor intetanende fodgængere og andet godtfolk bliver væltet omkuld, for blot at den ondskabsfulde og magtsyge usynlige mand kan komme frem i hans jagt på forskeren, der kan hjælpe ham. Thumbs Up for actionen ude i byen, det er sgu rimelig godt – i filmens begyndende scener får vi sågar en ret blodig death-by-cellphone-sekvens, så det var ret cool.

Desværre er “Hollow Man 2” dog en ret dårlig film. Man ser ikke meget til Christian Slater – kun lige midt i filmen, hvor han bliver gjort usynlig – i nogle rigtig dårlige hurtige klip, ser vi hvorledes at han falder mere og mere i med omgivelserne… det er virkelig dårligt lavet, men budgettet har nok ikke været der til at lave en ordentlig scene – det er lidt en skam, fordi det var det man ligesom sad og håbede og ventede på…Nå, ja men Christian Slater gemmer sit grimme fjæs indtil slutningen, hvor han dukker op igen, dog døden nær dengang, så det var knap så godt.

Tynget af budgettet, og med visuelle dårlige effekter og – lad os være fair, ret dårligt skuespil, så er “Hollow Man 2” helt klart en misser, der nok ikke burde være lavet, men jeg var alligevel nysgerrig for at se den, så det var da sikkert godt nok for noget? Filmen var iøvrigt nomineret til 0 Oscars, og scoren på 4.4 på Imdbs berygtede skala er nok meget passende…

Med disse 2 film har jeg dog fået lyst til at se John Carpenters version af en usynlig mand film, nemlig “Memoirs Of An Invisible Man” med Chevy Chase i hovedrollen. Jeg kan godt lide både Carpenter og Chase, og jeg må indrømme at det er længe siden at jeg har set den – husker den som lidt sjov, men også lidt mislykket? hmm jeg må vente på en dvd-udgivelse! – damn!

Dette indlæg er iøvrigt skrevet til musikken til “Braveheart”….Freeeeeeeeeedom!

 

