I mit iver for at få nyt blod til min sparsomme filmsamling, så besluttede jeg mig for at bestille Another World Entertainments udgave af 80’er-revenge flick-klassikeren “Savage Streets”… jeg havde den godnok i forvejen på en lidt kedelig amerikansk dvd, så nu var jeg glad for at få den i nogenlunde ordentlig kvalitet og med en del ekstramateriale!

“Savage Streets” omhandler især søskendeparret Brenda (altid seværdige Linda Blair) og Heather (en af mine favorit skuespillerinder fra 80’erne, Linnea Quigley), der har et nogenlunde normalt liv. Hvor Heather er døv og desuden et rigtig dydsmønster, så er Brenda til gengæld en rigtig teenage rod, der har et problem med både det mandlige køn og rektor. Da Brenda og hendes pigebande tager fusen på Jake og hans bande af rødder, så sværger de på at tage hævn på Brenda og hendes følge… Det gør de ved at banke og voldtage den intetanende Heather, alt imens Brenda er i flere problemer med den lokale cheerleaderskrank Cindy…der udmunder i en chickfight under bruserne, imens alle de andre piger jubler…Da en af Brendas veninder i banden finder Heather, går Brenda naturligvis først i chok, men dernæst særdeles opsat på at hævne sin stakkels søster. Jakes bande er dog ikke færdig og de myrder således en af de andre piger i banden, ved at smide ned fra en stenbro – og da Brenda ved et uheld, finder ud af det er Jake og hans bande der har voldtaget Heather og dernæst også slået veninden ihjel, så vil hun se blod! Tiden er derfor inde til det endelige opgør…

“Savage Streets” er en af de der såkaldte revenge-film, altså hvor hovedpersonen udsættes for en eller anden handling, der får dem til at se rødt og sværge på en sønderknusende hævn over de nu stakkels mænd  (typisk), der får forvalt så meget skade.. Andre film kan nævnes som klassikerne “I Spit On Your Grave”, der blev remaket for et par år siden, og “Death Wish” med Charles Bronson på krigsstien. I “Savage Streets” har vi Brenda, som Linda Blair spiller med stor indlevelse, der må bekæmpe en bande, der har udsat hendes søster for noget det værste, foruden mord, man kan udsætte et menneske for… men selvfølgelig skal hun hævnes og det passer sig godt til en herlig over-the-top bad ass type, som Brenda.. Men jeg begynder at mistænke hende for at være skabs-lesbisk, for igennem hele filmen, er der flere mænd der gør kur til hende, både jævnalderende, men også rektor, der tilsyneladende har et svagt punkt for brunetten med det iltre temperament – og det faktum at hun er så gennemført maskulin indeni, godt gemt udenpå i attraktiv form, så tvivler jeg på at hun ville gøre en mand glad hvis hun nogensinde blev stillet det store spørgsmål om hvorvidt hun vil giftes, så tror jeg sgu at hun ville sige NEJ!….chok!

Fyldt med voldsomme scener og en del nudity, så er “Savage Streets” et vidunderlig bekendtskab, som man forelsker sig i ved første øjekast. Rollelisten er rigtig god, og skuespillerne velvalgte, selvom manuskriptet nok godt kunne have brugt lidt hjælp, så er der en del god og heftig dialog i filmen… men der hvor Heather overrækker en halskæde til Brenda, så er det lige ved at cheese-effekten kommer på banen, fordi det er da i sandhed en lunken scene…

Anyway, ingen kommentarer om “Savage Streets” uden at nævne Linnea Quigley, fordi hun spiller virkelig godt. Det må have været enormt svært for hende at blive misbrugt i scenen uden at kunne sige en lyd, idet hun er døvstum… Men hun spiller virkelig godt, og som man kan høre i interviewet, der er inkluderet på dvden, så var det heller ikke nemt. Desuden lagde de andre piger afstand til hende, nok fordi at det passede hendes karakter sådan, men det ved jeg ikke… det var dog underligt, men det er ingen tvivl om at hvis den gode Linnea kom til en fanconvention i lille Dannevang engang, så ville jeg bestemt overveje at få hende til at signere min “Savage Streets”-dvd… Hun er en fremragende skuespillerinde…

Åh ja, lige et par ord om den gode dvd-udgivelse, der faktisk er spækket med flere interviews og kommentarspor, det er godt at se at AWE også kan få skrabet sammen til ordentlig ekstramateriale, fremfor bare det sædvanelige trailershow…. jeg bliver dog ved at købe AWE-titler, fordi de udsender virkelig meget spændende, så det er bare at holde øjne og ører og tildels også næse åben!

“Savage Streets” fra 1984 er klassisk revenge-flick action med en handlekraftig heltinde der sørger for at retfærdighed sker fyldest…

