“Revenge Of The Ninja”!!

Denne perle fra 80’ernes storhedstid har jeg netop modtaget på dvd i dag, og efter et gennemsyn, så er den ganske fornuftig – cool, voldsom actionfilm…

Jovist, den er netop instrueret af den polske instruktør, Sam Firstenberg, der et par år senere skulle instruere en af mine ynglingsfilm fra 80’erne og et totalt tilbageblik på min fortabte barndom, nemlig nyklassikeren “American Ninja” – ups, han instruerede faktisk også efterfølgeren “American Ninja 2: The Confrontation”, og desuden “Avenging Force” med selvsamme makkepar Michael Dudikoff og Steve James, der også optræder i de første to “American Ninja”-film.

Hvor “American Ninja” var en film, som man i sine barndomsår kunne sætte på den gamle videomaskine, og nyde for dens lidt cheesy ninjaaction, der aldrig er helt for voldsomt, så er “Revenge Of The Ninja” et skridt op. Den er nemlig meget mere voldelig og bider fra sig, som en gammel sur slagterhund, men sikke en hund den er! Sho Kosugi spiller hovedrollen og han er kendt fra et væld af mere eller mindre brutale ninjafilm, og han gør det faktisk nogenlunde godt – han kan ihvertfald godt finde ud af at kæmpe. Og kæmpe det gør de alle… lige fra Sho Kosugis egen søn, Kane Kosugi, der spiller en rolle i filmen og viser sig frem som en fornem, men meget ung, karatekæmper – og sågar den gamle bedstemor viser sig også fra sin mere aggressive side og kaster sig ud i en drabelig kamp med den alt overskyggende superninja, der samtidigt også er en ualmindelig træls og slesk type.

Filmens historie er lige ud af landevejen. Først bliver den gode Sho Kosugis familie slagtet af en bande ninjaer tilbage i det gamle land (Japan) – hvorfor ved vi ikke rigtig, men det får vi desuden heller ikke en forklaring på – hvis man gør, så missede jeg det ihvertfald! – nå, men Sho Kosugi finder dog sin spæde søn, der har overlevet, og med råd fra en ven (virkelig en fin ven iøvrigt – han er nemlig en meget skidt karl), så rejser de til Amerika. Tilsæt en sjat historie om narkosmugling og et ekstra arrig narkoboss, så har man en historie. Men filmens virkelige højdepunkt, foruden alle de mange slåskampe, så er det den alt afgørende kamp mod slutningen mellem Sho Kosugi og hans gamle ven fra Japan (der viser sig at være den ondeste Ninja af dem alle!!) – virkelig stilfuldt filmet med en masse slowmotion og velkoreograferet kampstil, så er afslutningen virkelig et flot, flot klimaks på en ellers, lidt kitschet film – men hey, det var der sgu mange af de gamle 80’er- ninja eller karatefilm der var.

Filmens trailer giver ikke meget mening, fordi den fortæller om den japanske yakuza, og dem så jeg ærlig talt ikke meget til. Men den er godt pumpet med action, og som actionbuff så bliver man ikke skuffet. Skuffet blev jeg til gengæld, da jeg købte en collection med seks ninjafilm fra Planetaxel (R.I.P.) for et stykke tid siden. Det var en samling jævnt kedelige kinesiske kungfu-film med en knivspids ninjaaction iblandet – ikke værd at spilde sin tid på eller sine sure opsparede penge….Sådan er “Revenge Of The Ninja” dog ikke – det er en mere vestlig film, meget i stil med de førnævnte “American Ninja”-film, men en smule mere blodig og brutal…og det er jeg sgu kun glad for…

Der findes iøvrigt fem “American Ninja”-film, hvor jeg har set de første fire, og det er bestemt kun nummer et og nummer to, der holder vand den dag i dag – de to andre er alt for kedelige, og hvor 3’eren ikke engang havde Michael Dudikoff på rollelisten (men dog Steve James), så tager han hævn ved at optræde i en frygtelig 4’er…men hey, jeg var meget begejstret som knægt, da jeg fandt ud af at han var tilbage, og da jeg fandt filmen i den lokale videobiks, så lejede jeg den straks… det er kun godt at jeg ikke kan finde på sådan noget i dag – der ville jeg have købt den istedet!

Jeg så “Revenge Of The Ninja” på en engelsk dvd, der var ok, men ikke noget særligt. Men den er da til at skaffe igennem vores allesammens bedste ven Amazon…og nu har jeg faktisk fået lyst til at gense “American Ninja” for guderne må vide hvilken gang… men lidt barnlig er man vel altid!

Den afgørende kamp kan begynde i Sam Firstenbergs “Revenge Of The Ninja”. Bemærk at den slemme ninja har iført sig en sølvmaske! Klasse!

