Ohøj folkens. Jeg er nu næsten over min forbandede forkølelse – mine sanser er så småt ved at vende tilbage og mit hoved føles ikke længere så tungt… så det er vel et godt tegn, I guess… nå, men jeg kunne selvfølgelig ikke bare sidde og glo ind i en væg, så jeg besluttede mig for at smide et par film på afspilleren…

Jeg fik endelig set Martin Scorseses Oscarbelønnet “The Departed”, men ligesom da jeg så filmen, fik jeg en fornemmelse af at jeg havde set den før… hvordan fanden kunne det nu være? JO! Scorsese har edderbroderemere lavet et remake… af den fantastiske Hong Kong-thriller “Infernal Affairs”… nej, nu går det sgu ikke længere..

Kort fortalt så handler begge film om to individer, der er undercover på hver deres måde – den ene er undercover og muldvarp for et forbrydersyndikat, og operer i politistyrken, imens den anden har infiltreret det selvsamme syndikat, og reporterer tilbage til en anden gren af politistyrken. Vi følger så de to mænd, der er tæt på opdagelse af den anden part igen og igen… og spændingen er ganske nervepirrende, ihvertfald i den ene af filmene.

Og hvilken en af dem er så det? Jovist, der er ganske nøjagtigt tale om den originale “Infernal Affairs” som jeg synes at der er en mesterlig film. Scorseses version er okay, og er desuden i besiddelse af et imponerende cast. Jack Nicholson er sgu en way cool boss for forbrydersyndikatet, og han spiller sig virkelig ud. Matt Damon og Leonardo Di Caprio gør det også fint, men jeg kunne nu bedre lide Andy Lau og Tony Leung i originalen… men en afgørende ting mellem de to film er pacing… Scorseses film er lige en anelse for lang – den varer trods alt næsten 2½ time, hvorimod “Infernal Affairs” har en spilletid på godt og vel 1 time og 40 minutter, og det gør den ærlig talt meget mere dynamisk. Det er den klassiske kamp mellem David og Goliat. Vi har denne her kæmpe amerikanske film (Goliat), der nedkæmper alle med sit enorme budget og appeller til masserne. Hvorimod den lille, stakkels original (David) må lide den torn at være næsten glemt i den vestlige verden. Det er ærlig talt ret skammelig. Alle der påstår at “The Departed” er en mesterlig film, har muligvis ret, men jeg synes alligevel at man bør se originalen, der har meget mere at byde på, og da også har født to efterfølgere, som jeg dog ikke har fået at se endnu, men har liggende.

Hm, hvad skal man sige. Begge film er jo ganske gode, og de tilføjer begge noget til filmverdenen, men jeg er led og ked af at enhver filmelsker kan gå ind i den lokale Blockbuster og finde måske 10 kopier af “The Departed”, men hvorimod originalen enten ikke er der, eller også skal bestilles hjem. “Infernal Affairs” udkom nemlig i Danmark, den gang på de hedegangene Asian Vision, som udsendte en del godbidder fra den asiatiske filmindustri. Det er sgu godnok noget ærgeligt noget.

Nå, det var lidt bitchen over den almene filmverden – ellers tror jeg ikke at jeg har så meget på hjertet… kører stadigvæk på rimelig lavt blus, men i dag har jeg dog formået at forlade sygesengen, og kæmpet mig op til computeren, for netop at skrive dette indlæg på denne her blog.

Jeg sidder og hører Wojciech Kilars soundtrack til Francis Ford Coppolas “Bram Stoker’s Dracula”, der er en genial version af den klassiske vampyrfortælling. Soundtracket er ligeledes utrolig godt.. meget dystert som det netop skal være i sådan en mørk, gotisk historie. Desværre er den uhyggelige Annie Lennox’s sang “Love Song For A Vampire” også med på cden. Et helt igennem frygtelig nummer – der slet ikke kan leve op til soundtracket og scorens høje standard. Virkelig en skam. Men titlen er der ikke noget i vejen med, fordi filmen er nok også en kende for romantisk. Jeg læste et interview i en bog jeg har, med instruktøren Coppola, der fortæller at han gerne ville gøre filmen lidt mere artsy end det den blev, men han måtte nøjes med en 30-40 procent art house i filmen, der blev en væsentlig større produktion, end han umiddelbart havde regnet med. Godt for vi filmelskere, fordi jeg kan virkelig godt lide den, og Gary Oldman er en fin Dracula, selvom der er langt op til både Christopher Lee og Bela Lugosi!

DVD-omslag til Martin Scorseses  prisbelønnet “The Departed”. Årets bedste film og årets bedste instruktør ved Oscaruddelingen i 2007.

Andy Lau og Tony Leung mødes i det altafgørende klimaks i den mesterlige “Infernal Affairs”…

Den musikalske score til “Bram Stoker’s Dracula” er mørk, dyster og frem for alt utrolig smuk. Bestemt et lyt værd til de lange, mørke vinteraftner.

 

 

