Greetings.

Jeg er nu tilbage efter at have fuldstændigt overlevet min forbandede forkølelse… det muterede slim i min hals er også efterhånden helt væk, så nu er jeg klar til nye oplevelser og nye tiltag i mit liv. Hvad fanden? – jeg tror sgu at jeg sætter mig ned og ser et par film i stedet for…

Jeg sad forresten og så efterfølgeren til Christopher Cains mesterlige “Young Guns”. I 2’eren er der flere på rollelisten der går igen, naturligvis Emilo Estevez som ‘Billy – The Kid’, men også Kiefer Sutherland og Lou Diamond Phillips optræder i denne meget seværdige 2’er. Og sandelig om ikke også dansk-amerikaneren Viggo Mortensen kan ses i en mindre rolle. Nå, men det var en fin efterfølger – meget tro mod den første film, og så synes jeg at filmens musik var helt forrygende. Ikke nødvendigvis Jon Bon Jovis sang ‘Blaze Of Glory’, men det instrumentale score af Alan Silvestri var forbavsende godt, så det var jo kun positivt.

Ellers genså jeg også “All The President’s Men”… med dygtige Dustin Hoffman og mægtige Robert Redford. Jeg har haft lyst til at gense film i længere tid, og den anden nat blev det altså tid til det. Filmen er ikke mindre end fremragende, og afdækker Watergate-affæren mesterligt. Men der bliver måske lidt for meget navneopråb, idet der i gennem hele filmen refereres til et imponerende persongalleri, men det var vel også det var. Watergate-skandalen virkede ihvertfald meget omfattende, og det er et kæmpe gravearbejde i sigte for de to brave journalister. Filmen var iøvrigt nomineret til 8 Oscars, men endte med at vinde de 4, blandt andet blev den altid seværdige skuespiller, Jason Robards hærdet med prisen for bedste mandlige birolle. Nu er det jo snart tid til præsidentvalget i USA, som jeg ser frem til med spænding – nu må vi bare håbe at Obama kan banke Romney helt ud af baseballbanen (If you build it, he will come?)… det bliver ihvertfald interessant at se om Obama kan glæde sig til 4 nye år i Det Hvide Hus.. jeg håber det virkelig.

I aften har jeg netop siddet og zappet over på DR1 for en gangs skyld, og der kunne jeg med glæde konstatere at kanalen viser den store skuespiller Henry Fondas sidste svanesang på film. “On Golden Pond” eller på dansk “Deres sensommer” er en sag fra 1981, hvor det gode håndværk og skuespil virkelig kommer til deres ret. Henry Fonda er fantastisk i rollen som den gamle gnavpotte Norman, der i sit livs efterår fylder 80 år, og må genforenes med sin datter (iøvrigt spillet af Henry Fondas egen datter, Jane Fonda) – han liver lidt op med datterens nye kærestes søn, den 13-årige Billy Ray, der ikke er meget for at tilbringe sommerferien på et øde sted, som Norman og hans kone Ethel (en glimrende Katharine Hepburn)  har deres sommerhus.. Men det bliver til meget fiskeri og snak om livet, og det er i det hele taget en ganske udmærket film. Jeg er nok ikke ligefrem i filmens målgruppe, der må tænkes at være til det modne og voksne publikum, men jeg kan dog stadigvæk fryde mig over godt skuespil, og det er der masser af i “On Golden Pond”. Filmen blev iøvrigt nomineret til ikke mindre end 10 Oscars ved prisuddelingen i 1982, og både Henry Fonda og Katharine Hepburn vandt Oscaren for deres respektive roller. En strålende præstation af den alderende Henry Fonda, der døde senere det år og blev 77 år gammel. Men hans film vil leve evigt, og jeg elsker stadigvæk at se ham i film som “My Darling Clementine”, “12 Angry Men” og ikke mindst “Once Upon A Time In The West”. Han var en stor skuespiller.

Nå, det var vist ordene på filmsiden, men jeg vil da lige her på falderebet anbefale alle at tjekke det islandske metalband, Sólstafir ud ved lejlighed. Jeg modtog bandets første par cder her med posten den anden dag, og det er virkelig skrappe sager. Iskoldt og følelsesladet – ligesom at se en djævel blive født. Bandet kan virkelig skrue nogle stærke sange sammen, og meget af det er faktisk instrumentalt, men virkelig fremragende. Jeg regner med at bestille deres seneste storværk ved Amazon ved kommende lejlighed. Men hvis du gerne vil give dine øregange et anderledes lyt, så tjek Sólstafir ud. Det er helt sikkert en ‘keeper’.

“Are you working hard or hardly working?”… Dustin Hoffman og Robert Redford på hårdt arbejde i den utrolige “All The President’s Men”…

