I dag var det store A-dag. Det betød naturligvis at Marvels gigantfilm “The Avengers” udkom på dvd og blu-ray på det danske marked i dag. Jeg stormede derfor afsted til min lokale Blockbuster-snask for at investere i dette fornøjelige stykke underholdning, der måske ikke har den bedste historie, men til gengæld underholder i stor stil.

Jeg så “The Avengers” i biffen, da den først kom ud, og jeg var vældig tilfreds, selvom filmen jo var i 3D, så det betød at jeg måtte iføre mig de der rædselsfulde briller, hvis jeg skulle have noget som helst ud af filmen. Jeg kommer nok aldrig til at forstå dillen ved 3D-film – jeg synes bare at det er grænsesøgende besværligt og irriterende at sidde som en eller anden tåbe med de der kæmpebriller… men hvad, sådan er der jo så meget, og der er nok et publikum til det, fordi ellers ville de nok ikke blive ved med at lave disse store blockbustere i 3D…vi andre “normale” mennesker kan jo så bare rynke på næsen og lave store øjne, når endnu en 3D-satsning kommer til byen…ja, jeg siger ingenting…

Og hvad skal man så sige om “The Avengers”. Det er en kulørt omgang superheltefantasy med lidt invasion fra en anden planet/dimension indblandet. Som man nok har regnet ud, så er det en fordel at have set andre Marvel-produktioner, der leder hen til filmen, dvs. film som “Iron Man” 1+2, “Captain America”, “Hulk”-filmene og “Thor” er nok nødvendige for at kunne få det fulde ud af “The Avengers”, men når det så også er sagt, så er der slet ingen tvivl om at Marvels ensemblefilm er en forrygende underholdende sag. Avengers-holdet tæller jo som bekendt, Captain America, Iron Man, Black Widow, Hawkeye, Thor og ikke mindst Hulk – et forbløffende stærkt arsenal, der er under ledelse af Nick Fury, der i spillefilmsversionerne er blevet gjort sort, men det gør ikke det store, idet Samuel L. Jackson er jo en bad motherfucker… jeg kunne dog godt have tænkt mig en smule mere humor i filmen – der er nogle afstikkere, men jeg følte at den er lidt for alvorlig til tider, men igen, selvfølgelig sublim underholdning. Filmens instruktør, Joss Whedon, der har et stort aktiv af fans rundt omkring, idet han har skabt banebrydende tv-serier som “Buffy – The Vampire Slayer”, “Angel” og “Firefly”, har også skrevet manus, og den er ganske god, selvom jeg aldrig bliver fan af Loke som superskurk. Det virker lidt letkøbt, men også ganske forståeligt.

Husk iøvrigt altid at sidde til slut af rulleteksterne, der kommer typisk en indikation om hvad er der at vente i Marvel-universet. I dette tilfælde er der vist endnu en invasion på tale, men jeg kan dog ikke huske hvem den intergalaktiske superskurk hedder – af en eller anden grund har jeg aldrig læst så meget Avengers-comics, jeg var mere hooked på Avengers West Coast…lidt mærkværdig, men hey, sådan er det. Det er dog en stor fornøjelse at se disse nye eventyr i superhelte-universerne. Vi må jo huske på at der før den første “X-Men”-film omkring år 2000, aldrig rigtig havde været så meget succes for det velkendte tegneseriefirma i spillefilmsafdelingen. Nu er der godnok kommet andre boller på suppen, og serier som “X-Men” og “Spiderman” har været enorme succeser, for slet ikke at tale om mange andre produktioner. Marvels spillefilm er åbenbart kommet for at blive. Derfor er det også altid sjovt lige at se om man kan spotte Marvels grundlægger, Stan Lee, i en lille cameo i filmene – han har også en i “The Avengers”, hvor han brokker sig over superheltene… ret morsomt…men han må godnok også være oppe i årene efterhånden. Han skrev jo tegneserierne tilbage i 60’erne.

Der er dog ingen tvivl om at “The Avengers” formår at gøre det den stiler efter – nemlig at levere en gedigen omgang underholdning. Jeg håber stærkt på endnu et kapitel i denne superhelte-serie, fordi det ville klæde Marvel godt. Jeg tænker også på konkuranterne i DC Comics, der har kæmpesucces med Christopher Nolans “Dark Knight”-trilogi, og som også planlægger et “Superman”-reboot, så bør der være nok at se til med fremtidige Marvel-værker. Jeg løfter ihvertfald på hatten og hilser dem alle velkommen. Jeg skal nok stå i kø for både at se dem i biffen og senere købe dem på dvd eller blu-ray. Man er vel nørd?

Iron Man og Captain America er blandt det stjernebeklædte hold i “The Avengers”, Marvel nye ensemblefilm, der underholder i stor stil.

