Indrømmet. Jeg har ikke skrevet mange indlæg om musik, og det er jeg faktisk lidt ked af. Musik fylder en stor del i mit liv, og der går ikke en dag, hvor jeg ikke lytter til noget af alt den vidunderlige musik, der bliver skabt rundt omkring i verdenen.

Mandag modtog jeg således et par eksemplarer på dette. Først og fremmest, takket være Amazon, fik jeg fingerne i Wojciech Kilar’s soundtrack til filmen “The Ninth Gate”. For nogle dage siden omtalte jeg Roman Polanskis okkulte thriller i et andet indlæg, hvor jeg roste musikken. Nu har jeg så endelig anskaffet mig soundtracket, og det er virkelig, virkelig godt… den isende uhygge fra filmen er intakt, men samtidigt også ufattelig smukt. Den sangerinde, der synger på skiven er virkelig fremragende, og man bliver nærmest hensat til en god, gammel gotisk opera, hvor musikken er i højsædet, og sangerne formidable. Wojciech Kilar har blandt andet også komponeret musik til Francis Ford Coppolas storladene gotiske værk, “Bram Stoker’s Dracula”, og den er lige så fortræffelig som selve filmen. Sidestillet med musikken til “The Ninth Gate”, så ved jeg ikke længere om jeg synes at scoret til Dracula-filmen er bedre, fordi de er sgu begge så enestående godt skruet sammen, at det er svært at finde på flere hyldest-ord. Jeg ved bare at det er et soundtrack, som jeg kommer til at høre igen og igen og igen… jeg vil ihvertfald opfordre alle der er fan af den førnævnte film om at støve soundtracket op, fordi det kommer til redde dagen for den enkelte. Jeg tror at jeg vil benytte mig af ordet “Sublimt”…

Nå, men det var så soundtracket fra den mørke side af livet. Nu kommer vi til en snak om lidt lysere tider, men måske stadigvæk en anelse dystert… jeg modtog i dag (modtog er så meget sagt, fordi Cdon har jo lavet et nyt tiltag med at nu vil de ikke længere levere pakker til privatadresser… dem skal man hente på det lokale postkontor) – men ikke destro mindre, så har mine klamme fedtede fingre fået pakket pakken op, og deri fandt man jo masse gode sager, men her kommer det! : nemlig den kasserede Nightwish-forsangerinde, Tarja Turunens første live dvd… officielt ihvertfald, fordi gad vide om der ikke findes nogle bootlegs rundt omkring…nå men anyway, for at komme tilbage til dvd-udgivelsen, som jeg iøvrigt havde bestilt i en meget flot udgave med 3 Dvd’er, 2 cd’er og 80 siders billeder i et flot cover, så var der ikke et øje tørt.

Tarja blev jo som sagt fyret fra det storsælgende symfoniske metalband, Nightwish, fordi hun åbenbart havde forvandlet sig til en diva, og ikke længere havde bandet som 1. prioritet. Dertil var der vist også noget med at de havde set sig sure på hendes mand. Enig, Tarja er en kæmpe diva, der elsker publikums hyldest, men jeg tror nu også at de andre medlemmer i bandet Nightwishs egoer er blevet ramt, fordi sandheden var vel nærmere at Tarja var ved at blive en for stor stjerne i forhold til de andre medlemmer i Nightwish. I dont know, men faktum er at Tarja elsker sine fans, og hendes fans elsker Tarja – og det virker til at der er mange af dem i Argentina, fordi der er ikke mindre end 2 koncerter fra dette sydamerikanske land inkluderet i sættet, og det er virkelig fremragende.

Liveoptræden af Tarja kan man ikke sætte et finger på. Utrolig velspillende og hun synger bedre end nogensinde før. Selvfølgelig er det vanvittig teatralsk, men det var Nightwishs musik jo egentlig også. Jeg kunne rigtig godt lide denne udgave af Tarja, fordi hun elsker stadigvæk sit publikum, og hun er en stor stjerne på scenen, og det ved publikum udmærket godt. Jeg må indrømme, at jeg faktisk blev lidt blæst væk, selvom jeg langt fra kunne identificere samtlige sange, men der var da lidt fra Nightwishs tiden med, og lidt hyldest til Andrew Lloyd Weber, lidt mere Nightwish-inspireret i form af en ret god version af Gary Moores klassiske sang “Over The Hills And Far Away”… på dvd nummer 2, er der nogle referencer til 80’erne, blandt andet med en hurtig hilsen til Bon Jovi. Jeg synes at det klinger meget godt, men jeg kunne godt have undværet den noget lange trommesolo der er med på dvd nummer 1 – det var ærlig talt lidt kedeligt, og det var for meget blæren… ja ja, nu ved jeg godt at jeg lyder som en gammel, sur mand, men det er jeg sgu næsten også alligevel, så pyt med det. Jeg ved ikke om Tarja nogensinde finder et lige så stort publikum som solist, som hun havde med Nightwish, men hendes argentiske fanbase er ihvertfald intakt, og der er mange af dem på det iøvrigt meget smukke spillested, som den første koncert er omgivet i. Jeg mangler stadigvæk at se begge dvd 2 og 3, men jeg sidder netop nu og hører musikken på de medfølgende cd’er, der er med i pakken, og det er selvfølgelig den første koncert der er foreviget på disse skiver. Jeg vil nu vove at påstå at Nightwish måske er blevet et meget egoistisk band, fordi de har jo netop også fyret Tarjas erstatning, den svenske sangfugl, Anette Olzon, der nok aldrig formåede at træde ud af Tarjas berømte skygge. Dette skete sågar på en igangværende turne, og hun er blevet erstattet af hollandske Floor Jansen, som mange nok havde regnet som den naturlige afløser for Tarja i første omgang. Men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om Nightwish. Deres seneste plade var okay, men der var mere tale om et soundtrack til en kommende film, så jeg ved ikke rigtig hvordan de vil promovere filmen nu, uden Anette, idet bandets medlemmer vistnok spiller en rolle i filmen.  Nok om det, det skulle jo ikke dreje sig om Nightwish, men derimod divaen Tarja, som sikkert ikke ville bryde sig om at jeg hang fast i fortiden.

Selve udgivelsen hedder iøvrigt “Act I”, så der er formodning om at der måske udkommer flere akter – i så fald vil jeg byde dem absolut velkommen. Jeg var meget begejstret for dette første udspil, og jeg må nok sige, at jeg ser næsten mere frem til nyt fra Tarja end lige netop Nightwish. Det er selvfølgelig en frygtelig ting at sige, men jeg er nok bare kørt lidt træt i alt det der Nightwish. Der skal dog ikke herske nogen tvivl om at jeg køber begges nye udgivelser, når de kommer på markedet. Nu er spørgsmålet bare om jeg tør se Nightwish-filmen…?

Der er rigtig mange gode musikalske navne fra Finland, men af solister må Tarja siges at befinde sig i den absolutte top. Super-eliten…

