Jeg sidder lige og lytter på Steve Jablonskys ganske fortræffelige score til Michael Bays actionbasker “Transformers”. Det er et eminent godt soundtrack. Jeg er fuldt ud af begejstring – jeg er jo langt fra ekspert på området, men det gennemgående “tema”, som man kan høre på flere af numrene er formidabelt… og kuldegysningerne sniger sig ned på min gamle, blege krop. Og det er faktisk in at være bleg, selvom jeg er alt for gammel til både at være EMO?? eller GOTH??… så kan jeg da huske at i min spæde ungdom, så var jeg faktisk ret fascineret af den subkultur, uden dog at dyrke den til hudløshed, fordi alt med måde jo??… Anyway, Jablonsky lavede også scoret til efterfølgeren “Revenge Of The Fallen”, og den er dog ikke nær så imponerende… selvfølgelig er det stadigvæk godt, og jeg kunne godt lide det, men det første soundtrack til den første film her er ganske fremragende.

Pas endelig på med at købe soundtracket til “Transformers”, fordi der er også et regulært soundtrack ude med adskillige, moderne rockbands, men husk nu på at det er det originale score, som man skal gå efter, hvis man vil have en god aften i selskab med musikken fra filmen med kæmperobotterne. Det er noget mærkværdig noget med at udsende både et standard soundtrack med regulære bands og så en anden udgivelse med scoret fra filmen. Men det er vel sådan den store Hollywood-maskine fungerer. Jeg vil dog til enhver tid anbefale Steve Jablonskys score… det er intet mindre end enestående.

Mit købte eksemplar af "Transformers"-scoret er efterhånden lidt slidt... men det er også kun fordi at jeg elsker bombastisk helte-temaer...

Mit købte eksemplar af “Transformers”-scoret er efterhånden lidt slidt… men det er også kun fordi at jeg elsker bombastiske helte-temaer…

P. S. – dette er godt nok ikke et regulær score, men husk endelig soundtracket til den allerførste Transformers-film, nemlig den animerede “Transfomers: The Movie” fra midt-80’erne… her bydes man på en blanding af overdårelig 80’er-heavy rock og dertil nogle instrumentale numre af Vince DiCola … det er et fantastisk soundtrack, som jeg har ejet flere eksemplarer af… og jeg har faktisk slidt to af dem op… før jeg måtte genkøbe det i den nye version fra 2007, hvor flere af numrene var blevet genindspillet, navnlig af den gennemførte lysende Transfomers-stemme, Stan Bush… men tjek det endelig ud… det er gennemført bad ass…

