Efter nogle dage med en tvivlsom indstilling til livet og måske en mindre depression lurende, så ville jeg lige smide dette indlæg op sammen med en af de store sange fra 80’erne…

Simple Minds er et skotsk poprock band, der nok er mest kendt for at levere megahittet “Don’t You Forget About Me” til John Hughes’ succesfilm “The Breakfast Club”… men de har også lavet andre fantastiske numre, blandt andre dette medrivende stykke, som giver håb og tro på en bedre dag, så længe man er “Alive and kicking”…

Åh ja, Tillykke til Nicolaj Arcel med den meget flotte nominering til Oscarfesten den 24. februar. Det er jo et ganske flot periodedrama med gode dramatiske undertoner og må betegnes som virkelig, solidt håndværk. Min favorit er nok stadigvæk den østrigske superinstruktør Michael Hanekes’ seneste film “Amour” – men jeg har erfaret at “Amour” også er blandt de ti bedste for Årets Film generelt, og ikke kun i Bedste Udenlandske FIlm… det bliver meget spændende at se, fordi Michael Haneke er en af de få mestre i verden, der kan skabe tidsløse film, ofte er de ganske kyniske og usentimentale, men altid – og jeg mener virkelig ALTID utrolig serværdige…

Ellers kan jeg se at “Django: Unchained” også er blandt de bedste ti, ligeledes med nok den store favorit – “Lincoln”… hvor jeg også tror at Daniel Day-Lewis snupper Oscaren for bedste mandlige skuespiller… Jeg regner iøvrigt med at se “Lincoln” i biffen når den kommer til Danmark her i slutningen af januar… tror at den er yderst veldrejet og et stærkt stykke drama…

Men vi er allesammen klogere den 25. februar 2013… og hvis rygtet taler sandt, så bliver Oscarfesten faktisk vist på TV2s hovedkanal i år… så endnu en grund til at blive længe oppe og feste med de kendte på Filmprisernes vigtigste aften – nat for vi danskeres tilfælde… Jeg glæder mig!

