Ak ja, så kom dagen som jeg efterhånden havde ventet på i en rum stykke tid. Jeg skulle i biffen for at se Quentin Tarantinos nyeste opus og hyldest til spaghettiwesterns, “Django Unchained”…Filmen skulle begynde kl. 20, og da min gamle far og jeg faktisk skulle køre 30+ kilometer for at se den, ja så måtte vi jo nødvendigvis afsted allerede ved 19-tiden. Det med at vi skulle køre i bil i en halv times tid var rent luksus…fordi vi kunne såmænd gå ned i den lokale biograf her i byen…der er vel ikke mere end små 250-300 meter, men nu skulle det altså være, og derfor havde vi også besluttet os for at støtte biografen i Nykøbing Mors i stedet. Denne meget flotte biograf er drevet af frivillige kræfter, og man fornemmer straks en kærligehed for filmen i særdeleshed når man træder ind i de dertilhørende gemakker.
Nuvel, vi kom da afsted, og var fremme i god tid – og efter at have betalt 90 danske kroner pr. billet…(ja det er sgu dyrt at gå i biografen, jeg kan huske at jeg engang tilbage i ‘the good old days’ så eventyrfilmen “Masters Of The Univers” for en flad 10’er), og dernæst tanket op med drikkevarer – fordi der er jo faktisk en ret lang film, ja så var vi endelig klar til at se vidunderet… men ak nej, vi måtte væbne os med tålmodighed, fordi der gik 15-20 minutter med diverse reklamer og forfilm…jeg vendte det hvide ud af øjnene op til flere gange, fordi ville det da aldrig ende!!!??… jo da… pludselig gik lyset ud, og skærmen lyste op og så var vi klar…:
Det allerførste man hæftede sig ved når filmen gik igen, var selvfølgelig genbruget af temaet fra den oprindelige “Django” fra 1966, komponeret af Luis Enríquez Bacalov. Virkelig fornem og herlig start, selvom man måske kan sætte spørgsmålstegn ved Tarantinos leflen for Corbuccis orginale værk, men Quentin Tarantino er jo bare den der herlige filmnørd-type, så naturligvis tilgiver vi ham det.
Filmens historie er ganske nem. Vi føler slaven, Django (Jamie Foxx) og dusørjæger/tandlæge King Schultz (Christoph Waltz) i deres kamp for først at skaffe nogle gryn til tegnebogen, og dernæst for at befri Djangos elskede hustru (Kerry Washington). Til deres gru, opdager de at hun nu er ejet af den brutale plantageejer, Calvin Candie (Leonardo DiCaprio), derfor beslutter de sig, under dække af at ville investere i en mandingo-kæmper, at købe den yndefulde unge kvinde fri. Det skal dog ikke vise sig at være så let.
Ja, så kan vi godt glemme ideen om at Django er en fåmælt, hvid hævner, der slæber en kiste med sig rundt. I “Django Unchained” befinder vi os to år inden den amerikanske borgerkrig, og her er den eneste Django sort. Og denne Django starter ud med at være ret svagelig og en anelse naiv, men med hjælp af den godmodige Dr. Schultz, så får vi ham snart på højkant, og de to danner et makkerpar, som kan gøre enhver mand med en dusør på sig blød i knæene af rædsel. Fordi de to skyder ingen midler, og de dræber sågar en farmertype, imens hans søn er med ham ude i marken for at …nåh ja, lave farmerting?… men heldigvis går det mest ud over slemme typer, der virkelig har fortjent at dø.
Quentin Tarantino har skrevet en ganske god historie. Fyldt med bandeord, og især N-ordet fylder utrolig meget i manuskriptet, men det accepterer man faktisk, fordi det var vel sådan at det var. Amerikansk historie har lært os at vi ikke skal så mange år tilbage hvor afro-amerikanere ikke var populære i samfundet, og sågar ikke engang måtte sidde foran i bussen og gå på universitetet. Selvom manuskriptet rummer en del alvor, så er der også typiske Tarantinos humoristiske sætninger, så man sidder ikke og bliver helt sortseer… og når især Samuel L. Jackson gør sit indtog, så er der ikke et øje tørt, fordi hans levering af replikkerne er ramt med sådan en enorm komisk timing, at man overgiver sig komplet. Det er dog ikke svært at se hvem Tarantino identificerer sig med i manusset… jeg vil skyde på at det er rollen som Christoph Waltz besidder, og dertil gør det utrolig godt. Han fylder rigtig meget, og hans humanitet overfor de sorte slaver er rørende. Han er den retfærdige kriger, sammen med Django naturligvis, hvor vi får set en supersej Jamie Foxx i nok hans mest seværdige rolle siden “Ray”. Stor fan har jeg aldrig været af Foxx, især ikke da jeg så ham i en skrækkelig komedieserie for nogle år tilbage, men i denne film gør han det virkelig godt. Leonardo DiCaprio er både hensynløs og brutal i sin skildring af den onde sydstatsmand, og han spiller sig virkelig helt ud, og man må sige at han gør det fantastisk. Så især skuespillet er virkelig godt, men manuskriptet i sig selv slår gnister og der er indlagt så meget kolossal spænding at det næsten gør helt ondt. Scenerne ved middagsbordet er så intense, at man må knibe sig selv i armen for at tro det – men det sker faktisk, og da filmen har en tendens til virkelig at eksplodere fra tid til anden, navnlig mod slutningen, ja så føler mig sig utrolig godt underholdt.
Helt som i mesteren Sergio Leones ånd, så består “Django Unchained” af meget ventetid… hvor Leone leverede smukke billeder og mageløst musik, så formår Tarantinos version at fylde filmen ud med skarp dialog og naturligvis ganske medrivende musik – dog uden at det kommer op på Sergio Leones niveau. Men når det så er sagt, så må man sige at Tarantinos udgave er mindst lige så underholdende som “Once Upon A Time In The West” og “The Good, The Bad And The Ugly”, fordi det er nemlig med disse klassiske, episke europæiske westerns som man skal sammenlignes. Guderne må vide at Tarantino ikke er speciel original, fordi alle hans virkemidler i hans film er aftryk af tidligere tiders produktioner, men Tarantino ryster så posten gevaldigt sammen, og tilsætter mindeværdig dialog og uforglemmelige karakterer, og det gør faktisk til hans film til noget unikt trods alt… og der er en kæmpe chance for at han vinder oscaren for bedste originale manuskript, hvilket nok også ville være ganske fortjent.
“Django Unchained” byder på et væld af fremragende skuespillere og personager, som vi efterhånden er godt kendt med i Tarantinos filmversion. Foruden de allerede nævnte, så ses også Don Johnson, James Remar, Russ Tamblyn, Amber Tamblyn, Bruce Dern, M.C. Gainey, Jonah Hill, Zoe Bell, Tom Savini, Robert Carradine, James Parks, Michael Parks, Quentin Tarantino selv og endelig en fin cameo af Franco Nero, der fylder 70 år i år, og det er cool af Tarantino at inkludere den alderende Nero og hylde ham som en af de store helte indenfor spaghettiwesterns og italienske film generelt.
Sluttelig må jeg konstatere, at der bestemt ikke er nogen grund til ikke at styre afsted og indhylle sig i biografmørket for at nyde denne hyldest til en god gammeldags westernfabel, godt fæsteret i amerikansk historie og med episke overtoner. Jeg kan ihvertfald ikke anbefale den nok, og selvom den nok ikke når hverken “Reservoir Dogs” eller “Pulp Fiction”-højder, så er den bestemt værd at bruge en aften på… jeg er meget begejstret…
Jeg køber nok dvd’en, men forventer ikke en primitiv og dårligt dubbed og spillet spaghettiwestern af den slags som jeg holder så meget af. Dertil er produktionsværdien vel for høj. Og her er nok heller ingen spanske Almeria-landskaber,
Nej, der er vist ingen tvivl om at filmen har været meget dyr…men kvaliteten er virkelig høj, og der er masser af gode spaghettiwesternøjeblikke… men som sagt, så skylder filmen mere til Sergio Leone end Sergio Corbucci og andre instruktører… det er en langsom opbyggende film, men det elsker vi jo …
Det skal blive spændende at se. Egentligt tror jeg den går i Ringsteds lokale biograf, men jeg foretrækker video.
Ja, den biograf jeg var i, er ikke så slem, fordi mange gange kan biografer godt påvirke mig, pga min sociale angst, men der er sjældent fyldt op, og der er god plads til benene… så det er optimalt… men ja, du kan godt glæde dig – det er en ganske god oplevelse…
Og iøvrigt, så kan jeg se at TV2 kører et spot for Oscarfesten og desuden også Robert-uddelingen, som de vistnok også dækker… så jeg tror at det betyder at de sender begge events live på hovedkanalen?
Så er det bare med at være vågen om natten.
Ja, det skal nok blive interessant at se… jeg glæder mig faktisk lidt…jeg ved ikke rigtig om jeg kommer ind for at se Lincoln… altså amerikansk historie er, i udgangspunktet, ret spændende, men 2½ time om politiske beslutninger og fødslen af demokratiet er måske lige kedelig nok – især når man lige har set Django Unchained… men måske vinder den Oscaren som bedste film? – tror dog at Spielberg har lavet bedre film end denne..
Duellen er min favorit.
Har nok svært ved at komme uden Raiders Of The Lost Ark eller E.T. – men Duellen er en glimrende film og utrolig nok er det kun en tv-film…
Jeg husker da den gik i biffen.
Duellen? hm synes at jeg er sikker på at det er en tv-film…
http://www.imdb.com/title/tt0067023/
Ja, det er rigtigt, men den gik i biffen på Rådhuspladsen i Kbh engang i min pure ungdom. Meget godt klaret af en tv-film.
Eller det var snarere i min barndom:
http://www.biografmuseet.dk/biografer/k/kobenhavn/a/abcinema/index.htm
Wow, det er virkelig godt gået…Imponerende, men jeg må også sige at filmen holder et højt niveau, selvom det er en tv-film…
Selvom jeg holder af Jaws, synes jeg Duel er den bedste.
Til gengæld tror jeg at hans nyeste film Lincoln er en anelse tør…
Ja, mon ikke.
Jeg ved ikke om jeg gider at spendere op mod 90 kr for at se den i biffen hvis man ligefrem sidder og smågaber lidt…
Nej, jeg har set nogle klip, og den ser lidt tør ud, som du selv siger.
Tror at hvis man har interesse i emner som amerikansk historie, slaveri, demokrati og den amerikanske borgerkrig, så kunne man godt få sig en god stund i biografen, men 2½ time er altså lang tid…
Næsten tre timer med forfilm og reklamer. Min længste biografoplevelse er dog Cleopatra tilbage i 1974 eller 75 i Roxy Bio. Ca. 4 timer.
Uhh hold da op.. jeg har været i biffen og set flere film omkring de tre timer, f.eks de to første Lord Of The Rings-film og Pearl Harbor .. men der var også indlagt en lille pause, så man kunne strække benene… Cleopatra er dog en storslået film – og Liz Taylor har vel aldrig været smukkere?
Helt enig. Det var en stor oplevelse for en dreng på min alder, og jeg var næsten alene i biffen den aften, så jeg ku virkeligt strække benene og slappe af. Roxy var forøvrigt en af de mange københavnske biografer der muterede til triste supermarkeder.
Ja, så kan jeg godt forestille mig at din oplevelse af filmen blev mange gange fordoblet…det er en strålende film. Stakkels Roxy dog… flot navn til en biograf – hvorfor skulle det gå den så ilde…?
Husker ikke præcis hvornår den lukkede, men der var biograf- og økonomisk krise i 70’erne, og desuden kom hjemmevideoen jo til landet i 80’erne, og det har vel haft en stor betydning.
Nora Bio øverst i min header var en meget stor premierebiograf, og den blev til Elgiganten.
Det er godt nok virkelig en skam. Men jeg hørte da at biograferne sælger rigtig mange billetter igen… 2012 var vist det bedste år siden 1981 eller måske endda nogensinde!? … det er da imponerende – måske kan det inspirere nogen til at starte nogle af de gamle biografer op igen? Jeg ville jo gerne se at der var nogle der specialiserede sig i gamle film og sågar viste marathons hele natten…hvor fecking cool kunne det ikke lige være???
Hjemmevideomarkedet har helt sikkert haft en kæmpe betydning… både for de almindelige biografer og de mere lyssky…
Elgiganten er ellers noget af en butikkæde… de har ihvertfald nogle ret gode tilbud nogle gange, men når jeg hører at de har overtaget lokalerne til en af de gode gamle biografer, så føler jeg mig lidt død indeni…Jeg var en flittig gæst i en god gammeldags biograf i en lille flække heroppe omkring for 20 år siden… i dag er der ingen biograf der, men derimod en butik/udstillingsted for en kjolebutik…
Det hele er ligesom blevet samlet i nogle enorme foretagener. Nora var sgu pænere end Elgiganten.
Jeg siger det gang på gang…Centralisering er ikke vejen frem!
Sjovt nok er det den vej det går med hele samfundet. F.eks. er Ringsteds lokale sygehus ikke meget bevendt længere og ambulancen kører borgerne til Slagelse. 31 km.
Hm ja, det virker underlig… her i landsdelen er der problemer med at få læger til at åbne deres egen praksis på Mors…. men det undrer mig ikke… Mors er sgu også ….Mors?
Formentligt er der ikke mange psykiatere der.
Jeg ved det ikke… men jeg tror at du har ret… det er nok ikke det første sted man søger hen…selvom Mors godt kunne bruge et par kyndige fagfolk…
Tror vi har een her i byen.
Tør slet ikke tænke på arbejdsbyrden…
Faktisk ved jeg ikke så meget om psykiatrien/distrikspsykiatrien her i byen, for jeg kommer ikke på hospitalet eller værestederne, hvor der typisk opholder sig en masse yngre narkomaner med psykiske lidelser. Synes det er deprimerende. Vil hellere tage tilflugt ind i filmfantasiernes verden.
Nej, det kan jeg godt følge dig i. Jeg kommer heller ikke hos værestederne… sceneriet er mildest talt deprimerende… dog har jeg stadigvæk jævnlig samtaler med distrikten… der også gerne vil have mig til at besøge de føromtalte væresteder, men jeg magter det simpelthen ikke… Film har en lang større interesse… og ligesom dig, så søger jeg nogle gange løsningen i filmens univers… nogle kan kalde det virkelighedsflugt, men jeg kalder det nirvana…
Hvis værestedet er virkeligheden er flugt da den intelligente løsning.
Og der er sgu ingen der gider snakke Sergio Corbucci her i byen hverken i eller udenfor værestedet.
Nu skal du jo også passe på med ikke at blive stemplet som en eller anden tosse, der ikke kan få nok af westerns.. folk har en tendens til at ville putte folk ind i små kasser som afspejler det stereotype… og selvom Sergio Corbucci er et fantastisk emne i mine øjne og ører, så tror jeg at du har ret… særligt kvinder kan nok ikke være med…
Formentligt er jeg en tosse, men en tosse med gode interesser.
Men kvinder har nok ikke noget særligt forhold til Corbucci, og jeg må da også indrømme, at Django ikke ligefrem gjorde lykke, da jeg introducerede ham for min gamle moder for nogle få år siden. Og hun holder ellers meget af westerns, men den var åbenbart for primitiv og voldelig. Og måske også lidt sær med alt det kisteslæberi.
En tosse med gode, sunde interesser er aldrig af vejen… med mindre det selvfølgelig er at samle på dyreekskrementer eller at man graver naboens lig ned i baghaven?… Men jo, det virker som om at de fleste kvinder har sværere ved at acceptere spaghettiwesternens kvaliteter… måske savner de dramaet som i de amerikanske westerns…? Min mor kunne ikke lide Vestens Hårde Halse…
Der er unægteligt bedre skuespil om mere kærlighed og drama i de amerikanske westerns, men jeg elsker hårdheden i de italienske.
I second that… spaghettiwesterns er way cool…