Hurra. I nat er det Oscarnight, og det betyder at vi filmfans endnu engang må sidde længe oppe og forbløffes over det store amerikanske awardshow. Jeg må indrømme at jeg er glad for denne tilbagevendende begivenhed, hvor vi hele tiden bliver mindet om hvor fantastisk denne verden af film og filmstjerner er.

I år skal jeg følge showet på TV2, sammen med en god veninde over Skype, og det glæder jeg meget til.  Så vi er så småt forberedt på at vi skal diskutere kjoler og desligne – det er jo lige noget for en gammel modeentusiast som undertegnet. Men når det endelig show så løber af stablen, så gælder det jo årets bedste film, og det lader til at der er mange om buddet i år.

Jeg har en stor forkærlighed for instruktøren Michael Haneke, så jeg håber at den østrigske mester, vinder mindst en Oscar, og det bliver nok den for Bedste Udenlandske Film, hvilket betyder at Nicolaj Arcels “En Kongelig Affære” ikke vinder i år. Det er selvfølgelig trist for Arcel, men så vidt jeg kan forstå, så har denne Oscarnominering åbnet mange døre for den talentfulde danske manuskriptforfatter/instruktør. Desuden er jeg ret sikker på at Quentin Tarantino vinder for Bedste Originale Manuskript for “Django: Unchained”, hvilket måske ikke ville være helt ufortjent, fordi det er et virkelig godt manus, komplet med bandeord og det hele – dertil tror jeg også at Christoph Waltz snupper prisen som Bedste Mandelige Birolle, hans præstation i den førnævnte moderne spaghettiwestern, er ihvertfald særdeles glimrende, så det vil nok heller ikke være ufortjent.

Generelt er skuespillerkategorierne i år noget sværere at danne sig et indtryk over. I Bedste Kvindelige Skuespiller-opløbet, så tror jeg valget skal stå imellem Jessica Chastain og Jennifer Lawrence – jeg vil nok satse mine penge på Jessica Chastain, der eftersigende gør en god figur af sig selv i “Zero Dark Thirty”. Jennifer Lawrence vandt godt nok en Golden Globe, men hun skal nok også blive nomineret igen, hun er ret talentfuld. I Bedste Kvindelige Birolle, så tror jeg at Anne Hathaway vinder hands-down, selvom jeg ikke er den store fan af musicals, så skulle hun være god i rollen, også selvom hun ikke skulle være på skærmen så lang tid.

Bedste Mandelige Skuespiller bliver Daniel Day-Lewis. Han er kæmpefavorit, og han er også en ganske enestående skuespiller, så han er nok ihvertfald et par trin foran sine med-nominerede. Bedste Instruktør er også lidt diffus i år. Jeg kunne godt unde Michael Haneke den Oscar som Bedste Instruktør, men jeg tvivler lidt på at han får den- jeg tror at enten Ang Lee eller Steven Spielberg går hjem med den eftertragtende statuette. Og for Bedste Musik/Score så er John Williams endnu engang nomineret, for Guderne må vide, hvilken gang med endnu en Spielberg-film, og hans score holder, traditionelt, et utrolig højt niveau. Det kan dog også blive Thomas Newman for “Skyfall”, fordi jeg tror at Adele vinder med hendes sang fra selvsamme film.

Og så står vi tilbage med årets film. Hvilken en af de 10 nominerede har mon præstereret at blive kaldt for Årets Bedste Film. Personlig tror jeg mest på “Argo”, der har haft kæmpesucces på de andre awardshows, og den indeholder en historie som Akademiet elsker, men det kan også blive “Lincoln”, det stort opsatte, ambitiøse værk om den amerikanske præsident. Well, jeg tror at vi må vente indtil tidlig morgen mandag den 25. februar, 2013 til at få det endelige svar. Jeg er ihvertfald klar på en dejlig nat i selskab med Hollywoods fineste.

Den østrigske mesterinstruktør Michael Haneke er favorit til at vinde med hans film i Bedste Udenlandske Film. Jeg krydser fingre.

Den østrigske mesterinstruktør Michael Haneke er favorit til at vinde med hans film i Bedste Udenlandske Film. Jeg krydser fingre.

