“Gooood evening” – siger jeg hermed i bedste Alfred Hitchcock-stil. Jeg er tilbage med en melding om at jeg modtog Søren Faulis eftertragtede kult-klassiker, “De Skrigende Halse” på dvd den anden dag. Jeg har netop genset filmen, og jeg må indrømme at den faktisk stadigvæk er ganske god.

“De Skrigende Halse” er en produktion fra 1993, og kan vel nærmere betegnes som en tv-film eller novellefilm, produceret for DR. Den omhandler dødspunkbandet “De Skrigende Halse”, der består af sangeren Frank (Thomas Bo Larsen), trommeslager Anders (Martin Brygman) og så guitaristen Ronni (Kristian Holm Joensen)… de kæmper således hele filmen igennem for at få en pladekontrakt fra den humørsyge Djarnis (Søren Pilmark). Dette lykkedes først, da det kommer frem at Ronni tilsyneladende er dødsyg. Djarnis øjner dermed en massiv mulighed for omtale, og planlægger dermed en afskedkoncert for Ronni, som han kalder for “Testamentet”… spørgsmålet er så bare om Ronnis skrøbelige psyke og svage krop kan holde til presset, og når alle hiver og flår i ham for lidt opmærksomhed, så er der længe til næste fredag hvor koncerten skal finde sted.

Jeg kan huske at jeg lånte “De Skrigende Halse” på video på biblioteket i Aalborg for godt og vel 10+ år siden, og jeg var meget imponeret, og kunne med det samme indse at der her var tale om en film med kult-potentiale. Filmet i bedårende sort/hvid og med markante skuespilspræstationer, navnlig af Søren Pilmark i rollen som Djarnis, men jeg synes også at filmens øvrige medvirkende leverer gode momenter. Filmens instruktør, Søren Fauli, har i sin tv- og filmkarriere som idemand og instruktør, lavet mange spøjse ting. Her er der ingen tvivl om at han leverer noget af det fineste i sin karriere. Filmen er en komedie, men den er på ingen måde nær så fjollet som f.eks. “Grev Axel”, som Fauli også stod bag. Det er ingen hemmelighed at Søren Fauli har lavet mange reklamer og derigennem har opbygget sig et væsentlig rygte som innovativ reklamemager, men som filminstruktør, så har han ikke lavet meget der er særlig interessant, med mindre man er filmisk masochist.

Efter mange overvejelser omkring rettighederne er “De Skrigende Halse” nu endelig blevet udsendt på dvd. Eftersigende kunne filmen skaffes på en bootleg-vhs-udgivelse i København i mange år, hvilket jeg også har set Søren Fauli vise i en dokumentarudsendelse. Men nu er filmen altså endelig ude officielt  – men dvdudgivelsen er desværre rimelig bareboned – jeg kunne godt have tænkt mig en dokumentar om rettighedsproblematikken eller dybdegående interviews med cast and crew. Eftersigende optrådte “De Skrigende Halse” engang med en koncert på Roskilde Festival, men den er heller ikke inkluderet. Jeg er lidt glad af disse udgivelser, der kunne være så meget bedre, men det vigtigste er vel trods alt at filmen er ude til det brede publikum en gang for alle…

Det er dog et faktum at hvis man aldrig har set “De Skrigende Halse” før, så venter der en stor oplevelse, og også hvis man genser filmen 10+ år efter man så den første gang, så bliver man lidt småglad over at det nu er mulig at indlemme den i sin dvdsamling. Jeg er ihvertfald tilfreds med at den nu står på hylden, og selvom udgivelsen kunne have været meget bedre.

Og hvad så med undertegnet? Jeg er lidt inde i en periode, hvor jeg ikke får set så mange film igen… jeg kan også mærke at jeg bliver ramt af noget gevaldige søvnangreb fra tid til anden. Jeg har dog mange film der venter på at blive set, så der er masser af stof i fremtiden til bloggen, så selvom der går lidt tid lige for tiden med nye indlæg, så har jeg på ingen måde opgivet bloggen – den skal helst leve videre i bedste velgårenhed. Men jeg er som sagt lidt ramt for tiden.

Dvdomslag til Søren Faulis tankevækkende komedie om et dødspunkbands syge guitarist, Ronni, der må gå så gruelig meget igennem...

Dvdomslag til Søren Faulis tankevækkende komedie om et dødspunkbands syge guitarist, Ronni, der må gå så gruelig meget igennem…

