Den anden dag kom jeg til at tænke på hvor herligt det var at vokse op med en række videobikse i den lokale større by… når man kommer fra en lille flække ude på bøhlandet i Nordvestjylland, så sætter man for alvor pris på når man  kan forsvinde hen i den vidunderlige, magiske filmverden. I Thisted, som der var den by, hvor vi typisk lejede film, kunne man tælle op til 4-5 videobikse på samme tid den gang i start-90’erne.. det var en herlig tid, og jeg savner den utrolig meget – ganske vist er der også en skide Blockbuster i byen, men dette monopolhungerende monster er slet ikke i besiddelse af samme kærlighed til filmene, hvor det hele efterhånden drukner i skide computerspil.

Nej, jeg husker tiden hvor man kunne gå i Videoteket i Thisted i timevis, og bare glane og glo på de forskellige indbydende videocovers… desværre var det ikke så nemt i slutningen af 80’erne, idet vi var de stolte indehavere af en Video 2000-maskine – et vanvittig mislykket projekt, der ikke fik mange leveår… ideen med at man kunne optage på begge sider af båndet var skam god, men den var alt for dyr at fabrikere, og selv om Beta Max’en, som mine bedsteforældre havde, og hvor jeg har set Banana Joe med Bud Spencer utallige gange, også var bedre i kvalitet, så var det alligevel den billigste version – nemlig VHS’en der blev det mest anvendte videomedie. Sjovt nok, men der skyldes formentlig salget af erotiske film, som der boomede med udbredelsen af videomaskinerne og videobåndene.

Idet vi havde en Video 2000-maskine, så har vi selvfølgelig også prøvet at leje den famøse moviebox. Det var faktisk ret godt, til trods for at man skulle sidde og fedte den skide tracking-knap til hele tiden, pga maskinerne var så slidte, og båndene man så, nøjagtig ligeså. Men det tog man gerne med for at dykke ned i en eftermiddag med herlig videounderholdning. En af mine favoritter, som jeg måtte leje mange gange, inden jeg endelig fik den købt (endda i Men Of Action-serien), var den uforglemmelige “American Ninja”, med Michael Dudikoff og Steve James. Det er rent nostalgi når jeg sætter den på. Jeg har selvfølgelig købt filmen på dvd nu, men mine minder om at se Joe Armstrong og Curtis Jackson sparke ninja-røv tilbage i slutningen af 80’erne og op igennem 90’erne er stadigvæk intakte, og jeg fryder mig over ethvert gensyn. Selvom “American Ninja”-serien, der efterhånden vistnok tæller fem film, blev ringere og ringere, så fremstår den første stadigvæk som et mindre filmisk mirakel. Og ja, jeg ved godt at den måske er rimelig billig lavet, og skuespillet måske er en smule jammerlig, men jeg elsker den…

Nuvel, det skal ikke være nostalgi det hele. Jeg har stenet lidt film siden sidst. Blandt andet har jeg genset “H. P. Lovecraft’s From Beyond”, der er instrueret af Stuart Gordon og i det hele taget en forrygende film. Jeg havde godt nok lidt problemer da jeg så den, men jeg fik hovedindtrykkene, og de var meget positive. Faktisk kan jeg huske filmen tilbage fra videodagene, hvor jeg havde den på en gammel slidt ex-rental-kassette, og gensynets glæde var allertides. Dertil har jeg set Burt Reynolds i “Gator”, som han faktisk også selv havde instrueret. Det var en lidt spøjs oplevelse, fordi selvom Jerry Reed også er med, så er stemningen fra “Smokey And The Bandit”-filmene ikke helt til stede. Jerry Reeds karakter er faktisk også ret modbydelig, så ham kan vi ikke lide. Men den var da ganske underholdende – og Burt, den gamle sumprotte, er jo altid fornøjelig.

Nej, filmen som jeg netop har set, var såmænd den spanske varulveproduktion med den engelske titel “Attack Of The Werewolves”… en horrorkomedie om en mindre spansk by, der lider under en sigøjnerforbandelse. I starten er der kun en enkelt varulv, men det ændrer sig hurtig  – til stor fornøjelse for tilskueren, skal jeg hilse at sige. Filmen var en rutsjebanetur af utrolige dimensioner, og tempoet var højt og medrivende. Humoren var okay, men ikke helt på “Shaun Of The Dead”-højder, selvom den bliver sammenlignet med denne zombiekomedie-klassiker på bagsiden af coveret. Filmen vinder dog på varulve-designene, der er yderst medrivende – og man føler sig helt hensat til de gamle dage med Paul Naschy i hovedrollen i nogle af de utallige varulvefilm som han medvirkede i. Jeg har ikke set alverden af Paul Naschys lykantropi-film, men selv med min nogle gange tvivlsomme hukommelse, så husker jeg dem som utrolig seværdige… “Attack Of The Werewolves” er ihvertfald en ganske fin lille film, og selvom filmen har enkelte momenter af gore, så er det ikke så slemt, så selv svigermor kan være med her. Jeg var ganske godt underholdt, og Juan Martinez Moreno, der både har skrevet og instrueret filmen, skal masser af kredit…det er ikke utænkelig at han kunne være spændende at følge i fremtiden med hensyn til nye produktioner.

I morgen udkommer Michael Hanekes Oscarvinder “Amour” på dvd i UK, og jeg regner med at jeg bestiller den. Jeg er utrolig glad for Michael Haneke, der altid behandler sine film med en ren, kynisk og usentimental vinkel – jeg missede “Amour” i biffen – jeg er bare så glad for at bo i Udkants-Danmark nogle gange, men nu skal jeg se den på dvd, hvilket nok også bliver en formidabel oplevelse – jeg ser ihvertfald meget frem til den, og selvom den måske kan virke en smule tør, så tror jeg på at det er en film med massive kvaliteter.

Den spanske "Attack Of The Werewolves" på funklende blu-ray... lidt noget andet end en ussel VHS-kopi, men hvad pokker - viva le evolution!

Den spanske “Attack Of The Werewolves” på funklende blu-ray… lidt noget andet end en ussel VHS-kopi, men hvad pokker – viva le evolution!

