En af mine ynglingsfilm, da jeg voksede op og udviklede mig til både charmør, lømmel og filmentusiast, var Mel Brooks parodi på “Star Wars” og Sci Fi-genren i det hele taget – “Spaceballs”…

I filmen leverer den canadiskfødte skuespiller, Rick Moranis, en utrolig præstation som den onde, men ikke helt fejlfrie, Dark Helmet, der forsøger af alt sin magt at få fat på den smukke prinsesse. Han er fantastisk god i rollen, virkelig morsom og spot on med sin komiske timing. Faktisk blev den klejne Rick Moranis kendt for at kunne levere varen i morsomme biroller først og fremmest, hvor han typisk spillede en lidt smånørdet type med store hornbriller og et misforstået verdenssyn. Han har dog også spillet en akademisk person i Steve Martin-komedien “Parenthood”. Hans CV er faktisk ikke omfattende, men han var meget populær i 80’erne med roller som 2 gange Lewis Tully i de to “Ghostbusters”-film – ligeledes har han spillet hovedrollen i flere film, hvor han både skrumpede og forstørrede mennesker, og så naturligvis hovedrollen i det musikalske remake af “Gys i Blomsterbutikken”…

I 90’erne var en af de mest memorable roller i den stort opsatte “The Flintstones”, hvor han spillede rollen som nabomanden og Fred Flintstones sidekick, Barney Småsten..

Men i dag er 80’erne og de tidligere 90’ere langt væk. Vi skriver faktisk 2013, og den gode Rick Moranis har ikke haft en rolle i flere år. Måske hænger det sammen med at Wikipedia omtaler ham som “Retired”, men jeg tror dog mere at Hollywood just stopped calling… en skam for den gode Rick Moranis var utrolig sjov, og hans karakterer var altid et morsom indslag i hvilken som helst film, også selvom de til tider var tåkrummende pinagtige…

Den 18. april, fylder han således 60 år, og jeg gad nok vide hvordan han vil fejre det. Måske med hele familien samlet, og så stor fest med privat visning af både “Ghostbusters”, “Spaceballs” og “Little Shop of Horrors”… og så for de yngste: “Honey, I Shrunk The Kids”… det lyder faktisk som en ret god dag. Jeg sidder da og håber på en invitation, men det sker nok næppe. Jeg ønsker ham ihvertfald et stort tillykke på dagen som tak for mange gode stunder i den trygge barndom. Han har ihvertfald fået både smilet og grinet frem på læberne adskillige gange.

Foruden min undring over Rick Moranis’ udeblivelse fra den amerikanske showbizz-verden, så har jeg ikke fået stenet så mange film lige for tiden. Jeg så dog den prisbelønnede “Silver Linings Playbook”, hvor Jennifer Lawrence jo vandt Oscaren for bedste kvindelige hovedrolle. Hun gør det også virkelig, virkelig godt. Det samme gør “pretty boy” Bradley Cooper faktisk, og veteranerne Jacki Weaver og Robert De Niro. Manuskriptet er knivskarpt, og replikkerne lyner ud fra de respektive skuespillere… Jeg kan faktisk godt anbefale filmen, fordi selvom den omtales som en romantisk komedie, så er den ikke så morsom igen, det er faktisk mere et velspillet, stykke romantisk drama, hvor skuespillerne virkelig får lov til at spille sig helt ud. Jeg grinede kun en enkelt gang, og filmen fremstår også betydelig mere voksen end mange af de lidt små-infantile romantiske komedier, der satser alt for meget på komikken og ikke på den gode historie. Anyway – jeg købte filmen hjem fra UK via Amazon, da den først får dansk premiere den 25. april… forbløffende!

Den canadiskfødte skuespiller, Rick Moranis, brillierede i 80'erne som en af Hollywoods helt store komiske skuespillere. I dag hører man ikke meget til manden med de store briller, men han vil dog aldrig blive glemt, så længe at hans film stadigvæk bliver udsendt på dvd-markedet... Heldigvis da..  - han fylder iøvrigt 60 år, den 18. april 2013, så tillykke med dagen, kære Rick...!

Den canadiskfødte skuespiller, Rick Moranis, brillierede i 80’erne som en af Hollywoods helt store komiske skuespillere. I dag hører man ikke meget til manden med de store briller, men han vil dog aldrig blive glemt, så længe at hans film stadigvæk bliver udsendt på dvd-markedet… Heldigvis da.. – han fylder iøvrigt 60 år, den 18. april 2013, så tillykke med dagen, kære Rick…!

