Navnet Clint Eastwood er sikkert så kendt i enhver filmelskers hjem, at han ikke behøver nogen introduktion. Manden Uden Navn i Sergio Leones legendariske Dollar-trilogi fylder i dag, 31. maj, 83 år...

Navnet Clint Eastwood er sikkert så kendt i enhver filmelskers hjem, at han ikke behøver nogen introduktion. Manden Uden Navn i Sergio Leones legendariske Dollar-trilogi fylder i dag, 31. maj, 83 år…

Jeg har selvfølgelig set en del Clint Eastwood-film igennem tiderne. Jeg kan huske fra min barndom, at min far var meget begejstret for krigsfilmen, “Ørneborgen”, der da også er en rigtig god film. Men ellers er det nok fra hans involvering i westerngenren, at de fleste vil nikke genkendende til ham. Han er oversej og en gennemført bad ass, også her på sine ældre dage, hvor han, som sagt, fylder 83 år i dag. “Clinten” er også en ganske god filminstruktør, og han har vundet ikke færre end fire Oscars, og mærkelig nok er ingen af dem for en skuespilspræstation, men derimod for Bedste Instruktør og Bedste Film for henholdsvis “Unforgiven” og “Million Dollar Baby”, som man også må sige er to usædvanlige stærke film. Overraskende vendte Clint Eastwood tilbage som skuespiller i 2012 med baseball-filmen “Trouble With The Curve”, efter at have proklameret at hans forrige film “Gran Torino” skulle have været hans sidste som skuespiller. Det er ihvertfald en fødselsdag som der er værd at fejre, og jeg er sikker på at den gode Clint Eastwood nok skal blive fejret med maner… hans status som Hollywoodlegende er ihvertfald intakt – og når vi snakker Ikon, så bliver det ikke meget større…Tillykke Clint!

