Pyh – det har godt nok være en af de mere varme dage i dag. Højt solskin og berusende temperaturer er ikke godt nyt for en gammel goth, der hellere vil tilbringe dagene i regnfuldt mørke, imens kaffen hældes ned i svælget og fjernsynsskærmen viser de seneste uhyrligheder. Jeg er dog også nogenlunde mand til at indrømme, at det måske er meget hyggelig med alt den sommer og sol – folk virker mere venlige på en måde, også selvom de fleste tror at jeg er en stor tysker ved navn Manfred…? – well, måske skulle man også lade de lederhosen hvile… bare en enkelt dag?

Jeg modtog en pakke fra allestedsværende Amazon i dag, og der var lidt af hvert i denne forsending… alt fra fredelige Oscarvindere som “Livet er Smukt” på en flot blu-ray udgivelse, til Helen Hunts ligeledes Oscarnomineret præstation som sexhjælperen Cheryl i den sandfærdige  “The Sessions”, men naturligvis også Director’s Cut-udgaven af “Robin Hood: Prince Of Thieves” – ja ja, jeg ved godt at det er med Kevin Kostbar, men jeg kan nu godt lide Alan Rickmans portræt af den gale sherif i filmen. Og jo, jeg modtog iøvrigt også en fransk film med Charles Bronson i hovedrollen. Titlen var: “Rider On The Rain”…

Naturligvis har jeg tilbragt aftenen med at se et par af filmene. Jeg så først Helen Hunt i den ganske charmerende lille film, “The Sessions” om en mand, der lider af muskelsvigt som følge af polio i hans barndomsår. Det var en ganske god film – historien var ganske vedkommende og filmen mener godt. I bund og grund handler det jo om menneskets urinstinkt, der giver lysten til sex, og når man er lammet i det meste af kroppen, så er det ikke altid nemt at have en velfungerende sexliv. Her kommer Helen Hunt ind i billedet. Den ganske attraktive blondine, og Oscarvinder iøvrigt, fylder faktisk 50 år, her senere i juni måned, men hun ser fantastisk ud – både med og uden tøj, og hendes humane og følsomme skildring af sexhjælperen, der bliver mere og mere interesseret og måske småforelsket i den handicappede mand, er virkelig prisværdig, og man ønsker alt godt for karakteren. Jeg synes at det var en ganske fin lille film, og eftersigende var den et ganske stort hit på Independent-filmfestivalen “Sundance”, hvor den vandt en publikumspris. Selvom emnet er en anelse lummert, så tror jeg at der er mange der kan få meget ud af denne film – og det er ihvertfald helt sikkert at den giver håb til en masse ensomme sjæle derude rundt omkring. John Hawkes er rigtig fin i hovedrollen som Mark, og det er sjovt at se William H. Macy som præst, der må ligge ører til Marks detaljerede fortællinger om hans eventyrrejse ud i sexlivets mysterier…helt klart en film som godt kan anbefales, men jeg har dog det indtrykt at det måske overvejende er kvinder der vil se denne film, fordi tonen i filmen er så skrøbelig og med en sjat poesi, så tror  jeg at mange kvinder vil synes rigtig godt om den. Der er dog ingen øredøvende biljagter eller vilde skuddueller i filmen, men det kan man jo også godt blive en smule træt af…

Nuvel – jeg så selvfølgelig også Charles Bronsons præstation i “Rider On The Rain”, hvor han deler rollelisten med navne som Marlene Jobert, Gabriele Tinti og Jill Ireland. Filmen er fra 1970, og på den engelske dvd fra Optimum, kan man vælge imellem den franske eller den engelske version af værket. Jeg så den franske udgave, der lige er 4 minutter længere end den engelske, og så kunne det også være sjovt at høre Bronson på fransk, synes jeg. Men nåh ja, jeg tvivler lidt på at det rent faktisk er Charles Bronsons egen stemme. Naturligvis har de fået fat i en rødvinsafhængig og cigaretglad franskmand til at dubbe ham – det var ihvertfald min tanke, da jeg så filmen. Marlene Jobert var dog ret sød i den kvindelige hovedrolle, og jeg tror faktisk at det er den første film som jeg har set med hende. Gabriele Tinti kender jeg fra flere lyssky italienske produktioner, hvor han har arbejdet sammen med hans meget smukke kone, Laura Gemser, som jeg ikke er sen til at udråbe som en af verdens smukkeste kvinder. “Rider On The Rain” er således en ganske fornuftig, spændingsfilm med en masse forvekslinger, en heltinde i konstant besvær og særdeles hårdkogte typer. Charles Bronson er faktisk rigtig god i rollen, og med det flotte overskæg i filmen, så er det rigtig som Henrik fra Båndsalaten har skrevet om ham anmelderen, der mente at han på en god dag kunne minde om Clark Gable.. Hans rolle som efterforsker for det amerikanske militær er ramt meget godt i filmen, og han er selvfølgelig en rigtig fin good guy. Denne franske produktion kom således ud kun to år efter at han havde udødeliggjort karakteren ‘Harmonica’ i “Once Upon A Time In The West” af den mesterlige Sergio Leone. Det viser en Bronson i god form, og man kan sagtens forstå hvorfor at han er blevet castet til disse roller – hans stenansigt er simpelthen perfekt til at spille en personage, der måske godt kan virke en smule hårdhændet, men i bund og grund er så gennemført god og loyal, at man næsten bør knibe sig selv i armen af bar misundelse. Jeg bliver nok aldrig træt af at se film med Charles Bronson  – sådan en type kan de moderne filmhelte ikke sammenlignes med. Tænk bare på Tom Cruise…? Ham kunne Charles Bronson æde til morgenmad…måske godt med ketchup dog? – Well, “Rider On The Rain” er en rigtig god film med masser af spænding og den efterlader virkelig et ganske godt indtryk… dette er klassisk europæisk 70’er-spænding på den helt rigtige franske facon. Slutningen er også lidt sød, selvom man nok kunne ane at det kom. Iøvrigt skal man have fat i den engelske dvd fra Optimum, som skulle være den bedste på markedet, også selvom den ikke har noget ekstramateriale, så står billedet rigtig flot.

Og hvordan skal man nu tilbringe resten af natten? – joh, der er flere muligheder… man kunne jo passende gå i seng og stå tidlig op, forhåbentlig frisk og veludhvilet? eller man kunne surfe efter gode filmtilbud på den store virtuelle markedsplads hos Amazon…? men selvfølgelig kunne man også placere sin dertil indrettede i sofaen for at fæste sine øjne på endnu noget hittepåsomt fra min sparsomme dvdhylde…? Ja, måske skulle man lige tænke sig om en ekstra gang… men jeg føler at det vil være for tidlig at gå i seng nu, og da mit program i morgen siger: Sov til du vågner og stå op når du gider…, så mon ikke at man kunne se en lille film mere – det tror jeg nok…!?

Den veludførte og ganske underholdende euro-thriller "RIder On The Rain" fra 1970 var et ganske godt bekendtskab, og især har jeg fået lyst til at se mere til Marlene Jobert, der har den kvindelige hovedrolle. Charles Bronson har jeg efterhånden set meget af, men ham bliver man jo aldrig træt af.

Den veludførte og ganske underholdende euro-thriller “RIder On The Rain” fra 1970 var et ganske godt bekendtskab, og især har jeg fået lyst til at se mere til Marlene Jobert, der har den kvindelige hovedrolle. Charles Bronson har jeg efterhånden set meget af, men ham bliver man jo aldrig træt af.

