Den klejne italiener, Lucio Fulci, er en af den moderne skrækfilms helt store sønner... især med hans "Gates Of Hell"-trilogi omkring start-80'erne huskes af mange fans som det ultimative i 'spaghetti-splatter'. I dag, den 17. juni kunne Lucio Fulci være fyldt 86 år... desværre døde han i 1996, 68 år gammel...Sender alligevel en hilsen til den gamle mester i det andet rige...tillykke!

Den klejne italiener, Lucio Fulci, er en af den moderne skrækfilms helt store sønner… især med hans “Gates Of Hell”-trilogi omkring start-80’erne huskes af mange fans som det ultimative i ‘spaghetti-splatter’. I dag, den 17. juni kunne Lucio Fulci være fyldt 86 år… desværre døde han i 1996, 68 år gammel…Sender alligevel en hilsen til den gamle mester i det andet rige…tillykke!

Lucio Fulci er uundgåelig, når man skal snakke om succesfulde italienske skrækinstruktører… regnet for mange som et svin med direkte sadistiske tilbøjeligheder (især overfor kvinder), så formåede den lille mand at skabe nogle film, der for altid vil gå ned i historien som pragtfulde, væmmelige filmiske bastarder. Min favorit er nok “City Of The Living Dead”, der er både ualmindelig ulækker og samtidigt også utrolig morsom. “The Beyond” var den første Fulci-film jeg nogensinde så, da jeg købte den brugt igennem Den Blå Avis, på et hollandsk videobånd. Stor oplevelse, men sidenhen har også mange af hans andre film glædet mig. Den utrolig voldelige giallo “The New York Ripper” er en perle i den misogynistiske  genre, og den ligeledes stærke “Napoli-Forbindelsen” var en udsøgt gangster-film. Jeg kan også godt lide hans western “Four Of The Apocalypse”. Dog er det nok med den førnævnte “Gates Of Hell”-trilogi, som består af “City Of The Living Dead”, “The Beyond” og “The House By The Cemetery”, der forbliver mine Fulci-favoritter… jeg er ihvertfald altid glad (og en smule mere beskidt), når jeg genser disse perler fra start-80’erne… lad os råbe et hurra for gamle Lucio – uden ham ville filmverdenen være noget mere stuerent, men sikkert også meget mere kedeligere…

