Endnu engang er jeg i et nostalgisk lune, kommet til at tænke på den biograf, som jeg frekventrede en del i min spæde ungdom. Der var tale om en god gammeldags biografsal med mange sæder og et kæmpestort lærred.. ja ja, sådan husker jeg det ihvertfald som ung – hvis jeg skulle se det den dag i dag, så havde det nok set anderledes ud.

Nuvel, biografen i den lille by i Nordvestjylland, der hedder Snedsted, havde virkelig meget at byde på. Jeg har stået og trippet mange gange foran deres indgang og ventet på at de skulle åbne, så man kunne komme ind og finde sin gode plads. Så vidt jeg husker det, så var sæderne ikke nummeret, så man skulle være hurtig hvis man ville placere sit korpus i de mest eftertragtede…der var nemlig en sæderække lige over indgangen, hvor man kunne sidde helt centralt i biffen, ligeunder projektoren og bare vente til at lysene blev dæmpet og forestillingen kunne begynde. Det var virkelig frydefuldt at sidde og snakke inden filmen skulle begynde, men når den så gik i gang, så havde folk alligevel pli nok til at være stille. Man hører jo tit om at folk, især i de amerikanske biografer, hele tiden larmer og råber og skriger. Sådan var det ikke i Snedsted… selvom det nu også kunne være ret irriterende, hvis der sad en intetanende og gumlede løs fra en pose franske kartofler. Men det accepterede man typisk.

Snedsted Bio lå tættere på mit barndomshjem end biografen i Thisted – ganske vist ikke så meget, men jeg har altid været glad for at stedet som jeg skulle se film ikke var overrendt. Biografen i Snedsted havde en større sal end i Thisted, hvor der var 2-3 mindre sale, så var der i biografen i Snedsted plads til 240 individer, der kunne nyde alverdens fremragende film. Ganske imponerende af en så lille by som Snedsted…

De forskellige film som jeg har set i Snedsted Bio har været meget forskellige. Det var lige fra Disneyfilm som “The Lion King”, “Lucky Luke”-tegnefilm  til “The Bodyguard” (ja ja, den med Kevin Costner og Whitney Houston, men den så jeg kun, fordi jeg ville imponere nogle piger fra klassen…), filmen om Ninja Skildpadderne “Teenage Mutant Ninja Turtles” og sågar voldelige science fiction  action film som “Predator 2”, som jeg nok var for ung til at se på det givne tidspunkt… ihvertfald synes jeg at det var lidt væmmelig med alle de blodige kroppe – sidenhen blev det jo noget mere appetitlig, og jeg synes at “Predator 2” holder ganske godt den dag i dag, selvom jeg nok  aldrig  bliver helt tilfreds med Danny Glover i hovedrollen…Men jo, jeg har såmænd også været til Marathon-bio i de respektive omgivelser. Det må have været i 1994 eller 1995, hvor biografen var i sit efterår, og der ikke længere var så stor efterspørgsel hos filmgængere i Snedsted – de havde åbenbart mere lyst til at rejse til Thisted, for at sidde i dårlige stole i mindre sale, men nuvel, så er udviklingen jo typisk. Marathon-bio-natten var ganske spændende, og der var fire film på programmet… Først “Interview With The Vampire:  The Vampire Chronicles” – Neil Jordans ganske vellykkede filmatisering af Anne Rices roman. Man kan dog ikke undgå at føle at filmen spiller på noget latent homoerotisk, men det er måske bare mig…? Jeg synes ihvertfald at både Tom Cruise og Brad Pitt er tilpas fimset i denne film, men ikke destro mindre så kan jeg rigtig gode lide den. Efter vampyrernes uhyrligheder, så kom det til Quentin Tarantinos succesfulde “Pulp Fiction” – der jo af mange betegnes som en af verdens bedste film – nogensinde. Jeg må også sige at jeg synes at den var rigtig god. Jeg har selvfølgelig genset filmen mange gange siden den gang, og jeg bliver nok aldrig træt af den. Skuespillerne er gode, manuskriptet knivskarpt og instruktionen gennemført. Det er en virkelig god film. Den 14-15 årige gamle mig kunne selvfølgelig også godt sætte pris på den, men den gjorde alligevel ikke nær så stort et indtryk som den første film… imagine that? –  Tredje film på programmet var derimod en langgaber. Jeg kan huske den danske titel…”Sammensværgelsen” – og der var vist tale om et værk, der flirterede med både thriller og drama-genren… men det blev aldrig særlig godt, og Sean Connery i hovedrollen, fumlerede gevaldigt rundt. Jeg kan ikke benægte at det unægtelig var den mest svage film denne nat, og det var vist også heromkring at mine øjne faldt lidt i. De blev til gengæld åbnet på vid gab, da den sidste film blev afspillet. “Sidste Time” – Martin Schmidts teenagegyser, baseret på et manus af Dennis Jürgensen, fik virkelig pigerne i salen til at skrige, og det var måske lige det man havde behov for klokken fem-halv seks om morgenen. Ærlig talt så er filmen jo noget ujævn og virkelig fjollet – ikke ligefrem en moderne klassiker, men det virkede til at mange kunne lide den – også allerede den gang… så vidt jeg kan forstå, at hader kritikerne altid Martin Schmidts film, men de er noget mere populære blandt publikum. Jeg mangler dog stadigvæk at se en okay Martin Schmidt-film den dag i dag, men det er dog fantastisk at han bliver ved – fordi i 90’erne og noget op i 00’erne, var han en af de eneste, der lavede gyserfilm i lille Danmark, så hatten af for det.

Men “All good things must come to an end”… og biografen lukkede i 1995. Jeg kender ikke begrundelsen, men der var vist noget om at det var samme ejer som også ejede Kino 1-2-3 i Thisted, så han ville nok centralisere sine film. I dont know, men med Snedsted Bios forsvinden, så blev der lukket en dør til ungdommens sind. Til enhver tid, vil jeg dog huske mange gode minder fra mine utallige stunder hos biografen i Snedsted. Jeg ved ikke om det stadigvæk er tilfældet, men årene efter har budt på forskellige ting for lokalerne, og senest var det vist en butik, der solgte brudekjoler…? – nåh ja, sådan kan det gå, men minderne har man da lov til at ha’.

Her er lige et link med lidt info om Snedsted Bio:

http://www.biografmuseet.dk/biografer/s/snedsted/bio/index.htm

Et billede indefra.  Desværre kunne jeg ikke finde noget fra Snedsted Bios storhedstid. Men her er et kig, hvor biografen var overtaget af butikken der solgte tøj til giftelystne kvinder.

Et billede indefra. Desværre kunne jeg ikke finde noget fra Snedsted Bios storhedstid. Men her er et kig, hvor biografen var overtaget af butikken der solgte tøj til giftelystne kvinder.

