Jeg må indrømme at jeg er ret stor fan af den danske vampyrfilm, “Nattens Engel”, instrueret af Shaky Gonzales.. Et imponerende tempo, solide skuespilspræstationer, cool action og en rigtig sej stemning præger denne danske film fra 90’erne. Jeg var meget begejstret – jeg havde sågar en filmplakat ophængt på mit skumle teenageværelse, hvor der ellers ikke var meget pynt på væggene. “Nattens Engel”-plakaten kunne der dog blive plads til, og med den seje tagline: “Sove om dagen. Spise piger om natten”… ikke dårlig – og et ydmygt ønske for vore kære vampyrvenner i filmen.

Et andet kæmpe plus var det fornemme soundtrack, der var en blanding af hårdtpumpede rockmusik og smukke instrumentale vampyrske toner, komponeret af Søren Hyldgaard, som der burde høre hjemme i enhver gotikkers hjemmebibliotek. Blandt bandsene fandt man de navnkyndige D:A:D, Psyched Up Janis, vinderne af Dansk Rock engang medio 90’erne, Diva og selvfølgelig Strawberry Slaughterhouse, som er et af mine absolutte yndlings danske rockbands. Desværre eksisterer de ikke længere, men bandet nåede at udsende to albums og så være med på dette soundtrack, som jeg netop har fået genkøbt til mit sparsomme cd-bibliotek. De skrev endda et nummer specielt til filmen, som kan høres her:

 

 

 

Og imens jeg lytter til dette dejlige rocknummer og nyder en kold Royal pilsner (på flaske selvfølgelig), så tænker jeg tilbage på en tid i 90’erne, hvor jeg netop var begyndt at interessere mig for disse sunde ting, der nu præger min hverdag. Jeg gik dog meget til fester og videre i byen, hvilket jeg ikke rigtig gør så meget mere, men jeg nyder dog stadigvæk en kold i ny og næ. I aften skal jeg vist stene lidt fodbold… håber på en sejr til Costa Rica over kæmpefavoritterne fra Holland…det ville være så smukt, så smukt…

