Ja, jeg fik den anden dag en lille forsendelse fra Zavvi.com, og minsandten om den ikke indeholdte noget som jeg rent faktisk kunne bruge til noget… selvom jeg havde filmen i forvejen (dog en usselt dårlig fullscreen-kopi fra Tyskland), så synes jeg at det var på rette at opgradere til det vildeste shit – nemlig 25 års Jubilæumsudgaven af Richard Stanley’s “Hardware”…

hallo3

Selvom jeg havde set filmen før, så er der alligevel gået en del år siden den gang, og jeg må sige at jeg virkelig glædede mig til et gensyn. Og hvad kan man sige – filmen skuffede bestemt ikke! – sat i en kold, støvet fremtidsverden med en konstant dunst af radioaktiv stråling rundt omkring, så finder vi i filmens åbning en sælsom type, der graver resterne af en robot op… eller det som de først tror at der er en rengøringsdroide…men som senere skal vise sig at være noget helt andet. “Skattejægeren”, Moe (Dylan McDermott) køber resterne af den sælsomme type og tager det med hjem til hans kæreste-type eller en anden som han kan have samvittighedsfrit seksuel samkvem med, og da denne faktisk også er en form for fritidskunstner, så kan hun sagtens bruge det aflagte materiale. Men holy fuck! Robotten er slet ikke deaktiveret, og da Moe bliver kaldt ud, så går den pludselig live og helt amok, og den har tænkt sig at stoppe uden en kamp.

Ja, der er gået mange år siden at “Hardware” først så dagens lys. Den er oprindelig fra 1990, men har en stærk 80’er glow over sig, og cyberpunkhed to the extreme… Jeg kan huske at jeg synes at den var cool første gang at jeg så den, men her ved et genkig så mange år senere, så var jeg ekstra meget vild med den. Man kan nok diskutere om hvorvidt filmen er almindelig b-filmsunderholdning, eller mon at den har meget mere at sige. Der er ihvertfald særdeles religiøse undertoner i filmen… Robotten, der iøvrigt bliver udsmykket med “Stars And Stripes” på hovedet, repræsenterer ihvertfald en urkraft, og der er nogle scener i filmen, hvor man nærmest føler at man er til en form for mekaniseret højmesse, hvor den afsatte robot fungerer som præsten, der prædiker over menneskehedens skæbne.

Oh ja, tilsæt en lusket, klam nabo, der fungerer som voyeur overfor vores kvindelige heltinde, suppler op med en dværg med en særdeles cool stemme og attitude og nogle velfungerende splattereffekter, og så er man home free! det er en mesterlig og beskidt cocktail som Richard Stanley har sammensat og den kan anbefales på det varmeste…

Blu-ray’en er desværre fuldstændig bareboned, og indeholder kun en menu med en startknap til filmen, og så er der inkluderet to små kort med artwork fra “Hardware”. Filmen ser dog strålende ud, og har man ikke set den, så synes jeg bestemt ikke at man skal snyde sig selv!

hardware

