Jeg beklager med kilometerdybe suk at jeg ikke har været så aktiv med et nyt indlæg i den seneste uges tid – faktisk har jeg været en smule ved siden af mig selv, og det har nok medført at jeg ikke helt har set så mange film som jeg havde håbet på… men nu er jeg dog tilbage for endnu en bemærkning…
Først og fremmest vil jeg lige sige at jeg nok har droppet at se “Lincoln” i biffen. Ærlig talt, så tror jeg at filmen er en smule tør, og selvom jeg anser mig selv som et oplyst menneske, med sunde interesser, der selvfølgelig også strækker sig til den amerikanske borgerkrig med slavernes frigørelse og deslige, så tror jeg alligevel at 2½ times historietime er for meget for en stakkels Mallrat… men det skal blive spændende at se til Oscarfesten, som den bliver belønnet for det autentiske indhold den besidder.
Nå, tilbage til dagligdagen og hvad fanden har man så fået tiden til at gå med? – joh jeg ved snart ikke – mit liv er inde i en periode, hvor der ikke sker så pokkers meget, og hvor jeg mest af alt ligner den enlige drueagurk der er tilbage i glasset, som ingen gider at spise – måske pga en lidt underlig gevækst på kroppen af den… Men det skal dog siges at min interesse for kvinder ikke er lagt i dvale, og med det i mente, kan jeg så afsløre at jeg nu har fået et nyt teenagecrush-agtig forelskelse – denne gang er der dog ikke tale om en enkelt fruentimmer, men derimod to vidunderlige, canadiske søstre…. de ukuelige Soska-søstre – Jen og Sylvia…
Grunden hertil var jeg at jeg så deres meget seværdige og originale, moderne horrorfilm “American Mary”, der havde den erfarne horrorskuespillerinde, Katharine Isabelle (“Ginger Snaps”-trilogien, “Freddy Vs. Jason”) i hovedrollen. Filmen er en ret mørk sag, med en twisted form for humor. Kort fortalt er vi her i “Bodymodification”-området – og det er bestemt ikke et emne som jeg kender alverden til, men det er et originalt værk og en historie som jeg ikke har set før. Den modbydelige stemning i filmen er gruopvækkende og de mange sleske kirurger og læger er væmmelige. Katharine Isabelle gør det virkelig godt i rollen, og hvis man allerede havde et godt øje til hende fra “Ginger Snaps”, så bør man bestemt også tjekke hende ud i denne film. Desuden medvirker søstrene selv som et meget sært tvillingepar fra Tyskland, komplet med tyk accent og det hele. Men at filmen er så medrivende en oplevelse er dog søstrene Soskas fortjeneste. De såkaldte “Twisted Twins” klemmer den sidste blodsdråbe ud af en historie med så meget bid og arrigskab at en muskelhund ville blive misunderlig. Selvom er der også lidt blod med i den, og selvom man måske er tilbøjelig til at kalde filmen for en mørk thriller, så synes jeg dog godt at det kan retfærdiggøres at karakterisere den som horror.
Nuvel – med denne store oplevelse i baghovedet, så satte jeg mig straks til computeren for at finde ud af hvilke andre produktioner, de to herlige kvinder havde haft gang i. Således fandt jeg ud af at de er temmelig nye i branchen, men at de dog havde lavet en anden film…som jeg straks bestilte hos Amazon… titlen var mundvandfremkaldende: “Dead Hooker In A Trunk”, så jeg kunne naturligvis næsten ikke vente med at se mere til min nye canadiske besættelse.
Jeg modtog filmen med den seneste pakke fra “The Company”, og var straks opsat på at bevæge mig endnu mere ind i tvillingernes vederstyggelige tankemønstre. Jeg blev dog mødt med en utrolig billig udseende independentfilm, der faktisk var rigtig underholdende. Historien var måske lidt rodet og man fandt aldrig rigtig ud af noget som helst, men der var masser af blodsprøjt og kontant action. Jen og Sylvia Soska spillede selv de dominerende roller, og lavede således sågar også deres egen stunts, imens de også har skrevet manuskriptet og instrueret… og vistnok også produceret den til dels…sikke et indie-projekt, og til trods for at vi er milevidt fra Hollywood, så føler man virkelig at søstrene har deres helt unikke måde at fortælle historier på, der er nærmest tale om en maskulin form for historieberetning, hvor der er masser af plads til action, blod og nederdrægtige karakterer. Jeg må også med denne film erklære mig kæmpefan af Soska-søstrene, og jeg kan slet ikke vente med at se hvad de finder på næste gang… jeg har på fornemmelsen at der er noget virkelig stort i vente.
Nåh ja, lige på falderebet, så så jeg Ole Bornedals nyeste horrorværk, den amerikanskproducerede “The Possession”. Udadtil en typisk dæmonbesættelsehistorie, der naturligvis er baseret på virkelige hændelser, som man bastant bliver påduttet i starten af filmen. Men der er tale om en lille variation. Her er baggrundhistorien baseret på jødisk overtro og ikke med katolske briller, som der faktisk har haft lidt patent på at fortælle historier om dæmonbesættelse og eksorcisme. Jeg ved ikke rigtig – synes ikke at filmen sådan for alvor leverer varen. Bevares, skuespillerne var faktisk rigtig gode, og man kunne sætte sig ind i historien, men det hele er så godt som set før, navnlig da dæmonen viser sig i de yngste pige, komplet med hvide kontaktliniser og dæmonmakeup. Ole Bornedal har vel instrueret en ret standard horrorfortælling, der nok ikke kan imponere de mest kyniske horroreksperter, men hvis man ikke er særlig gammel eller ikke har et gennemgående kendskab til horrorfilm, så bør man måske tjekke filmen ud, fordi den har da nogle ok øjeblikke, men helt uhyggelig bliver den altså ikke.
Nu sidder jeg tilbage og kigger ud på den begyndende dag, hvor morgenlyset så småt er begyndt at indfinde sig. Sneen er jo kommet tilbage, så nu er der ingen undskyldninger for ikke at blive indendørs med et par nye filmoplevelser, eller måske at genfinde gamle favoritter. Jeg vil ihvertfald gøre netop det, og så vende tilbage, når jeg har mere nyt at fortælle fra min begrænsede hjernekapacitet.
Spaghettigenren gjorde jo op med de forældede moralske værdier i amerikanske westerns, der virkeligt var kørt trætte, og slæbte genren ind i den moderne verden. 60’erne var jo en helt anden tid, og den italienske kerneforbruger fra arbejderklassen kunne nok bedre identificere sig med genrens antihelte og udstødte. Det er vel heller ikke tilfældigt at de mange revolutionswesterns faldt sammen med Vietnamkrigen.
Javist, og mange af de amerikanske helte i de de amerikanske westerns var så gennemførte good guys – dem er der ganske vist også en del af i spaghettiwesterns, men det er ligesom at de bærer på en skjult hemmelighed mange af dem, der gør dem til lidt diffuse karakterer… og nej jeg kan godt se hvordan Mexicos revolution kan kædes sammen med Vietnamkrigen…
60’er-europæerne krævede mere realisme. Tvetydige karakterer er vel nok mere realistiske end amerikanernes gennemførte goodguys, der kun eksisterer i vores fantasier. En anden ting er at italienerne elsker blod og vold … og sex. Sådan er det vel når man lever med katolicismens begrænsninger. Men den megen vold, blod og kynisme ødelagde i sidste ende genren, da den tog overhånd.
Ja, det kan du have ret i … men var det ikke også ligesom at de amerikanske westerns blev mere kyniske i 70’erne? mon det har noget at gøre med spaghettiwesternens popularitet…? eller det bare var det generelle udtryk i film i 70’erne at de skulle være mere voldelige, blodige og alt det der…?
Det er min opfattelse, at 70’erne generelt var mere bløde end 80’erne, men det pudsige er, at de amerikanske westerns på et tidspunkt begyndte at imitere de italienske på en ret voldsom måde..
Ja, det vil jeg også sige… der er flere af de amerikanske westerns der i begyndelsen af 70’erne var meget voldsomme, blodige og kyniske… men tror også at 70’erne var et voldsomt, omend meget spændende filmårti…
Ja, Sam Peckinpahs revolutionswestern fra 1969 er en voldsom sag.
Men jeg opfatter stadigt 80’ernes hårde actionfilm og -helte som en reaktion på de mere bløde 70’ere.
Ja, i 80’erne kom videovolden jo ind i stuerne… og det var hårdkogt, brutal action med blodige resultater… jeg synes også at en af de mest voldsomme skrækfilm jeg har set…Bill Lustigs “Maniac” kom jo i 1980, og er et udtryk for en skiftende tendens. En helt igennem fremragende film… har ikke set remaket dog, men jeg kan forstå at den faktisk har fået nogle rosende ord med på vej – kan dog ikke se Frodo gentage Joe Spinells rolle med samme succes…
Ingen kan erstatte Spinell!
Nej synes godt nok også at den Italiensk-amerikanske skuespiller gør det altid godt. Maniac må være hans absolutte glansrolle. Det smukke Caroline Munro har omtalt Spinell som en utrolig sød person, og selvom hans udseende måske er en smule aparte, så synes jeg også at han fremstår ret sympatisk – når han altså ikke lige jager sygeplejelsker i undergrundsbanen eller skyder Tom Savinis hoved af på klods hold med et shotgun…
Jeg havde nu en smule sympati med ham, for man kunne godt se han var syg og led meget. Som om han ikke kunne lide sine egne voldelige handlinger.
Slutningen er virkelig over the top, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro om den. Umiddelbart kan man snakke om at hans syge sind får overtaget og han begår selvmord, fordi hvordan skal de to politimænd ellers forklare hans død? at dukkerne blev levende? næppe..
Helt enig. Det må være hallucinationer. Det samme med moderens i graven.
Men ualmindeligt gyseligt. En sand klassiker, der næppe nogensinde bliver overgået.
Ja, det er ihvertfald en film som alle med den mindste interesse for skræk, horror og slasherfilm bør se… men jeg tror også at en flok psykologistuderende ville kunne få meget ud af den, fordi den er helt sikkert værd at analysere dybdegående…
En skizofreni-problematik tror jeg.
Helt sikkert ja. Nu er jeg dog ikke ekspert, men tror at man kan give Spinells karakter en multi-diagnose i filmen…
Han er meget spilttet, hvilket kommer tilm udtryk når han taler til den lille dukke, der åbenbart repræsenterer hans barne-jeg.
Han har også nogle seriøse problemer med sin afdøde mor…
En eller anden uforløst moderbinding. Blevet brændt med cigaretter i barndommen. En uhyggelig opvækst må man sige.
Ja, men jeg har også på fornemmelsen at moderen var luder eller ihvertfald almindelig billig – kan det have noget at gøre med at han kvæler hende luderen der i starten?…
Ja, da han kvalte luderen på hotelværelset, trådte moderens ansigt frem i hende.
Som du nok kan høre, har jeg set Maniac mange gange.
Ja, nok også flere gange end mig, men det er en virkelig, virkelig god film – muligvis den bedste slasherfilm, ihvertfald er det en af de grummeste… scenerne med Caroline Munro og Joe Spinell mod slutningen på kirkegården er utrolig intense…
Det skal siges at jeg normalt ikke interesserer mig for slashers, men Maniac er et særtilfælde.
Helt enig – der er en helt særlig aura over denne film, den forbliver et unikum… jeg gruer lidt for at se remaket…
Jeg gruer aldrig mere over remakes, for jeg har boykottet dem alle.
Det lyder som en af de bedste løsninger jeg har hørt i lang tid…
Risikoen for at gå glip af noget godt er meget lille.
Det ville være en anden sag, hvis Hollywood begyndte at remake film, der var elendige til at starte med, eller hvis man genindspillede Præriens skrappe drenge. Så var der en chance for at de kunne forbedre dem.
At remake nogle af verdens bedste film forekommer stupidt.
Ja, jeg kunne godt se Hollywood remake Præriens Skrappe Drenge – det ville være et vidunderlig projekt.. men jeg er lidt nervøs for hvem der skulle spille de forskellige roller.. det er ikke så nemt at spille fuldemandskomik længere…
Derovere har de i det mindste noget prærie at tumle rundt på. Gør ikke noget de er ædru. Det kan kun blive bedre.
Ja, hvis det skulle være en PG-film, så skal de nok ikke drikke eller ryge for meget… men jeg synes da at man skulle gå all in og drikke sig skidefuld på bedste Martin Sheen-maner.. det ville sikkert blive interessant…
Jeg har iøvrigt fået set de to westerns som du sendte – og jeg kunne bedst lide…den tyske der, var det The Forgotten Pistolero? – den var meget billig produceret og med mange herlige zooms og closeups af svedige ansigter… Django Shoots First var lidt mere langtrukken og jeg havde svært ved den lidt komiske slutning….
Søren syntes dog godt om Django, men man behøver ikke være enig.
Jeg ved ikke hvad Forgotten Pistolero har kostet, men synes dog de har gjort en del ud af kostumer mm. Den er efter min opfattelse bedst. Desuden synes jeg godt om hævn og tragedier i film, så den var lige noget for mig.
Ja, det kan du have ret i. Jeg synes at The Forgotten Pistolero var en anelse mere grum og kontant også.. historien var også bedre end i Django-filmen… og synes at skuespillerne var mere troværdige, selvom der også blev overspillet en del..
Men jeg synes at det er utrolig hvor voldsom at The Forgotten Pistolero var i forhold til Django-film – de tre års forskel kan man virkelig mærke på filmens hårdhed…
Film om hævn og familietragedie på italiensk har det jo med at blive lidt blodige. Jeg tror ikke det har noget med de tre år at gøre. Ferdinando Baldis film er ofte ret hårde i filten. Django er bare af den mere easygoing type, men ganske underholdende. Og siden Søren nu forærer film væk, så vil jeg ikke stå tilbage og virke nærig.
Overspillet må man nok vænne sig til i den genre.
Javist, hævn og familietragedie er jo nogle saftige emner… og da dette var min første Baldi-film, så blev jeg en smule overrasket over voldsomheden, men det burde jeg have sagt mig selv at en spaghettiwestern fra 1969 var i besiddelse af .. der er ihvertfald mange af de italienske instruktører der ikke gik på kompromis.
Jeg synes ikke rigtig at Glenn Saxson var en særlig god Django… han mindede ganske vist en smule om Franco Nero, men det var ligesom at han manglede det sidste… og overspillet kan jeg iøvrigt godt leve med.. men hvis det når Thomas Milian-højder som i Almost Human, så ved jeg alligevel ikke rigtig…
Har du ikke set Texas, addio. Den er da Baldi.
Ja, den hollandske hovedrolleindehaver er ikke den bedste django. Ikke hård og dyster nok. For poleret har nogle sagt.
Jo, du har da ret – den har jeg da set… og som jeg husker den så kunne jeg godt lide den…
Ja, stakkels Glenn, han har bare ikke rigtig det der skal til…poleret er en god beskrivelse..
Han mangler lidt kant og filmen er i det hele taget lidt for friskfyr-agtig eller lethjertet.
Ja, det giver jeg dig helt ret i… han virker i det hele taget en anelse malplaceret… og filmens tone er meget friskfyr-agtig.. slet ikke samme kaliber som den originale Django
Som sagt synes jeg den er underholdende, men jeg holder bare mere af de tragiske vendetta-sager med barndomstraumer hvor de helt store følelser kommer i spil.
Og så synes jeg ikke han burde have hævet dusøren på sin døde far.
Hm nej, det er måske lige søgt noget at han hæver den dusør der .. men det gør ham vel også til lidt sådan en typisk spaghettiwestern-karakter, som man ikke rigtig ved hvor man har…?
Helt rigtigt. En rigtig antihelt.
Jeg ville bare ikke havee gjort det, for jeg har mere respekt for min gamle far.
Hm ja du har, men ikke Django…
Han var dog lidt i tvivl, omend ikke så længe. 5000 var mange penge dengang.
Ja, 5000 var jo nok en del.. ligesom ham bankmanden siger, så tjente han 80 dollars om måneden, så det er da nok en let lille sum…
Mne pudsig slutning på filmen, med en ny arving der dukker op ud af ingenting.
Og det var utrolig mærkelig, og er det bare mig eller lignede han James Coburn?
Ganske rigtigt. En meget høj Coburn.
Ja, det var mere mystisk end hvad godt er…
Jeg synes dog bedre om filmen nu hvor jeg har fået engelsk tale. Er ikke så god til det med undertekster. Og min thai-dvd holder en rimelig kvalitet.
Ja det kan der være noget. Med japansk anime, så synes jeg ofte at det engelske stemmeskuespil er bedre end det originale japanske…